Javascript must be enabled for the correct page display

Cognitief functioneren, cognitieve stimulatie en de effecten van sociaaleconomische status bij kinderen van 5 jaar

Hof, Ebel (2025) Cognitief functioneren, cognitieve stimulatie en de effecten van sociaaleconomische status bij kinderen van 5 jaar. Master thesis, Psychology.

[img] Text
MasterTheseEbelHofS4363779.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (690kB)

Abstract

Inleiding Aangezien uit onderzoeken is bewezen dat er een verband bestaat tussen sociaal-economische status (SES), cognitieve stimulatie en cognitief functioneren, ligt de focus in deze studie op deze verbanden. Dit wordt onderzocht met de volgende onderzoekvraag: In hoeverre beïnvloedt cognitieve stimulatie in de thuissituatie, de cognitieve prestaties op de ADCCS-, Conservatie- en Ritmisch Tikken taak bij kinderen van vijf jaar? Methode De participanten (N = 20) waren kinderen met een gemiddelde leeftijd van 5;6 jaar oud. Met de resultaten van de ADCCS-, Conservatie- en Ritmisch Tikken taak zijn drie verschillende regressieanalyses uitgevoerd. Hierbij waren de scores op deze testen de afhankelijke variabelen en de onafhankelijke variabelen waren: SES, Cognitieve stimulatie en een interactie term van deze variabelen. Resultaten Uit de resultaten is één significant resultaat gebleken. Cognitieve stimulatie had een positief effect op de prestatie van de Conservatie taak. Verder werden er geen significante resultaten gevonden. Discussie Om een beter beeld te krijgen van de verbanden tussen cognitieve stimulatie, SES en cognitief functioneren is er verder onderzoek nodig. Zo kunnen ouders hun kinderen beter ondersteunen tijdens de cognitieve ontwikkeling wat vooral van belang is bij kinderen met een lage SES. Kernwoorden: SES, cognitieve stimulatie, cognitieve ontwikkeling, cognitief functioneren, kinderen

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Cox, R.F.A.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Ontwikkelingspsychologie (O) [Master Psychology]
Date Deposited: 04 Mar 2025 10:28
Last Modified: 04 Mar 2025 10:28
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4743

Actions (login required)

View Item View Item