Gorter, Jente (2025) ADHD-Symptomen en Problemen met Executieve Functies bij Studenten, een Experimentele Studie. Bachelor thesis, Psychology.
|
Text
ADHD-en-Problemen-met-Executieve-Functies-bij-Studenten---Jente-Gorter.pdf Download (633kB) | Preview |
Abstract
Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) is bij volwassenen nog zeer ondergediagnosticeerd en onbehandeld. Het vaststellen van een diagnose bij volwassenen blijft lastig, door een tekort aan kennis over hoe de stoornis zich manifesteert. De huidige literatuur suggereert dat ADHD bij volwassenen vaak samen gaat met problemen met executieve functies. Het doel van de huidige studie is om meer inzicht te krijgen in de associatie tussen problemen met executive functies en ADHD-symptomen bij volwassenen. De focus ligt specifiek op de associatie tussen ADHD-symptomen en de basis executieve functie inhibitie. In totaal hebben 326 participanten de zelfrapportagevragenlijsten de Conners’ Adult ADHD Rating Scale (CAARS) en de Executive Function Index (EFI) ingevuld. Daarnaast nam een subgroep van 42 participanten deel aan de reactietijdtaken (Diamond-taken) om inhibitie te meten. De resultaten toonden een matige, negatieve correlatie aan tussen de ADHD-symptomen en de gedragsmatige problemen met executieve functies, wat overeenkomt met de resultaten van eerder onderzoek. Bovendien waren er geen significante correlaties tussen de variabelen van de reactietijdtaken die inhibitie meten en ADHD-symptomen, gemeten door de Totaal schalen van de CAARS. De resultaten bevestigen de relatie tussen ADHD en problemen met executieve functies bij studenten. Er is echter uit de experimenten geen bewijs gekomen dat inhibitie hier een rol in speelt. De bevindingen benadrukken de complexiteit van de relatie tussen symptomen van ADHD en problemen met executieve functies. Verder onderzoek is nodig om meer inzicht te krijgen in de manifestatie van ADHD-symptomen bij volwassenen. Trefwoorden; ADHD symptomen, Executieve Functies, Inhibitie
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Borger, N.A. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | None [Bachelor Psychology] |
Date Deposited: | 04 Mar 2025 13:23 |
Last Modified: | 04 Mar 2025 13:23 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4746 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |