Salverda, Romee (2025) De Rol van de Ouder Tijdens de Overstap van de Basisschool naar Middelbare School: Verwachtingen, Ervaringen en Adviezen. Master thesis, Psychology.
![]() |
Text
Masterthese.RLS.pdf Restricted to Repository staff only Download (526kB) |
Abstract
In deze master these wordt de hoofdvraag: ‘Wat is de rol van ouders bij de overstap van hun kind van de basisschool naar de middelbare school?’ onderzocht. De transitie van de basisschool naar de middelbare school kan een uitdaging zijn voor kinderen en ouders kunnen hen in deze periode ondersteunen. Om de rol van ouders te onderzoeken, werd er gefocust op hun verwachtingen, ervaringen en advies. Het doel van deze studie is om de rol van ouders in kaart te brengen en te onderzoeken hoe ouders de overstap ervaren, om zo een beter inzicht te krijgen in de centrale rol die ouders spelen bij het ondersteunen van hun kinderen tijdens deze overgang. De rol van de ouders werd onderzocht door semigestructureerde interviews, waarbij kwalitatieve data werd verzameld en geanalyseerd. In totaal zijn zeven ouders geïnterviewd van twee verschillende scholen in de provincie Groningen. De interviews zijn omgezet in transcripten en thematisch geanalyseerd aan de hand van een codeboek. Vervolgens zijn de transcripten opnieuw geanalyseerd en de codes verdeeld in de hoofdthema’s adviezen, verwachtingen en ervaringen over de rol van de ouders. De resultaten laten zien dat ouders een centrale rol spelen bij de overstap naar de middelbare school. Ouders hadden verwachtingen over de prestaties van hun kind en de ondersteuning vanuit de school. Daarnaast gaven ze aan actief betrokken te zijn bij het begeleiden van hun kind, door bijvoorbeeld te helpen met plannen en door contact te zoeken met de school. De overstap naar de middelbare school werd als een grote stap en een gewenningsproces ervaren. Ouders gaven advies aan scholen om de gebruikte apps te verminderen en het beter voorbereiden van kinderen op de overstap. Adviezen aan andere ouders omvatten betrokkenheid bij schoolwerk en het monitoren van de mobiele telefoon van hun kind. De bevindingen kunnen mogelijk gedeeld worden met scholen om de begeleiding van ouders te verbeteren.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Steenbeek, H.W. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | Ontwikkelingspsychologie (O) [Master Psychology] |
Date Deposited: | 07 Mar 2025 10:23 |
Last Modified: | 07 Mar 2025 10:23 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4752 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |