Breeuwsma, Ilona (2025) Gevolgen van het Passend Onderwijs voor Leerkrachten, Ouders en Leerlingen. Master thesis, Psychology.
|
Text
MastertheseBreeuwsmaI.pdf Download (504kB) | Preview |
Abstract
In 2014 is er door de Rijksoverheid in Nederland een wetsinvoer gedaan voor passend onderwijs, waarbij ieder kind gelijke ontwikkelingskansen kan krijgen en onderwijs op maat gegeven wordt. Uit een uitgebreid evaluatie bleek dat het passend onderwijs in de eerste vijf jaar op organisationeel niveau positieve gevolgen bracht, maar dat op uitvoerend niveau nog uitdagingen waren. Het bleek moeilijk te achterhalen wat de wetsinvoer voor leerkrachten, leerlingen en ouders voor gevolgen had. In een scoping review in Google Scholar heb ik onderzocht wat de impact van de eerste tien jaar passend onderwijs is geweest op leerkrachten, leerlingen en ouders. Aan de hand van vier bronnen is er een thematische analyse gemaakt om de factoren binnen het passend onderwijs uiteen te zetten. Uit de scoping review is gebleken dat er weinig literatuur beschikbaar is en passend onderwijs in de praktijk vaak niet de gewenste resultaten behaald, maar dat er aanleiding is voor aanbevelingen voor toekomstig onderzoek om het onderwijs beter te kunnen inrichten voor een inclusieve leeromgeving.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Jeronimus, B.F. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | Ontwikkelingspsychologie (O) [Master Psychology] |
Date Deposited: | 07 Mar 2025 14:17 |
Last Modified: | 07 Mar 2025 14:17 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4753 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |