Wildeboer, C.D. (2025) Een review: De rol van ouders bij de schoolrijpheid van hun kind(eren). Master thesis, Psychology.
|
Text
Masterthese.pdf Download (420kB) | Preview |
Abstract
Naar de basisschool gaan is een cruciaal moment in het leven van jonge kinderen. Kinderen die goed voorbereid zijn op school, hebben vaak een soepele overgang van de thuissituatie of de peuterspeelzaal naar de basisschool, kunnen goed wennen aan het leerproces op de basisschool en hebben een grotere kans op academisch- en sociaal succes in de toekomst. Onderzoek heeft aangetoond dat ouderbetrokkenheid een belangrijke factor is die de schoolrijpheid beïnvloedt, d.w.z. inspanningen van ouders om het leren en de schoolgang van hun kind(eren) te ondersteunen. De onderzoeksvraag waarop in deze studie een antwoord wordt gegenereerd, is op welke manier ouders een rol spelen in de schoolrijpheid van hun kind(eren) wanneer ze naar de basisschool gaan? Er is een systematisch literatuuronderzoek uitgevoerd om een breed overzicht te bieden van het onderwerp schoolrijpheid. De belangrijkste conclusie lijkt te zijn dat ouderbetrokkenheid de schoolrijpheid van kinderen kan vergroten. Dit resulteert op zijn beurt in betere academische- en sociale resultaten. Het is belangrijk om te vermelden dat de kwaliteit van ouderbetrokkenheid van groot belang is voor de mate waarin ouders de schoolrijpheid van hun kind(eren) kunnen beïnvloeden. Het feit dat sommige kinderen problemen ervaren bij de start van de basisschool laat zien dat er, in Nederland, nog winst te behalen valt met als hoogste doel dat alle kinderen dezelfde kansen krijgen en zich zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkelen.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Jeronimus, B.F. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | Ontwikkelingspsychologie (O) [Master Psychology] |
Date Deposited: | 07 Mar 2025 14:23 |
Last Modified: | 07 Mar 2025 14:23 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4754 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |