Javascript must be enabled for the correct page display

Soundscapes of study places and their effect on students’ concentration and academic performance

Lohuizen, Merith van (2025) Soundscapes of study places and their effect on students’ concentration and academic performance. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
MTS4072758vanLohuizen.pdf

Download (876kB) | Preview

Abstract

Veel studenten studeren in omgevingen met uiteenlopende geluidslandschappen, wat hun concentratie en academische prestaties kan beïnvloeden. Hoewel er onderzoek bestaat naar soundscapes, is de specifieke invloed van studie-soundscapes nog beperkt onderzocht. Deze scoping review verfijnt de focus door systematisch bestaande literatuur te analyseren om de onderzoeksvraag te beantwoorden: "Wat zijn de effecten van de soundscapes van studieplekken op de concentratie en academische prestaties van studenten?" Een scoping review werd uitgevoerd met zoekopdrachten in meerdere academische databases, waarbij studies werden geselecteerd op methodologische transparantie en relevantie. De geïncludeerde studies onderzochten verschillende geluidsbronnen (bijv. menselijke geluiden, natuurgeluiden, verkeer/mechanische geluiden en muziek) en factoren zoals akoestische kwaliteit, geluidsgevoeligheid en studielocatie. De resultaten tonen aan dat er geen universeel optimale soundscape bestaat. De effecten hangen af van taakcomplexiteit, akoestische kwaliteit en individuele voorkeuren. Menselijke geluiden, vooral achtergrondspraak, waren het meest storend, hoewel sommige studenten matige achtergrondgeluiden als positief ervoeren. Natuurgeluiden en instrumentale muziek verbeterden de concentratie door cognitieve belasting te verminderen, terwijl muziek met songteksten prestaties verslechterde door aandachtconflicten. Een belangrijk onderscheid werd gevonden tussen objectieve effecten (gemeten prestaties) en subjectieve percepties, waarbij ervaren geluidshinder niet altijd overeenkwam met daadwerkelijke cognitieve beperkingen. Deze review draagt bij aan het begrip van studie-soundscapes en biedt praktische strategieën om studielocaties te optimaliseren, zoals het kiezen van geschikte studieruimtes, het gebruik van noise-cancelling koptelefoons en het integreren van ondersteunende auditieve stimuli. Toekomstig onderzoek zou zich moeten richten op langetermijneffecten, persoonlijke controle over geluidsomgevingen en de invloed van gestructureerde studiemuziek. Trefwoorden: Studie-soundscapes, concentratie, academische prestaties, geluidsgevoeligheid, cognitieve belasting, alertheid, menselijke geluiden, natuurgeluiden, verkeer/mechanische geluiden.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Bosch, K.A. van den
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Youth 0-21, Society and Policy [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 12 Mar 2025 10:54
Last Modified: 12 Mar 2025 10:54
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4760

Actions (login required)

View Item View Item