Javascript must be enabled for the correct page display

Bevrediging en Frustratie van de Psychologische Basisbehoeften in Studenten met ADHD-symptomen: de rol van Internaliserende Symptomen en Sekse

Veeken, Sanne van der (2025) Bevrediging en Frustratie van de Psychologische Basisbehoeften in Studenten met ADHD-symptomen: de rol van Internaliserende Symptomen en Sekse. Bachelor thesis, Psychology.

[img] Text
Bachelor-these-Sanne-van-der-Veeken-3.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (346kB)

Abstract

Studenten met ADHD ervaren meer moeilijkheden tijdens hun studie, vanwege onder andere moeite met plannen en een lagere motivatie. Interne motivatie en welzijn worden verklaard door drie psychologische basisbehoeften: autonomie, competentie en verbondenheid. In dit onderzoek wordt de bevrediging en frustratie van deze behoeften (gemeten met de Basic Psychological Need Satisfaction and Need Frustration Scale; BPNSNFS), geanalyseerd in 85 psychologiestudenten met een variërende mate van ADHD-symptomen (gemeten met de ADHD Rating Scale; ADHD-RS). Er wordt gekeken naar verschillen in behoeftebevrediging en -frustratie tussen mannen en vrouwen en of internaliserende symptomen (Depression, Anxiety, and Stress Scale-21; DASS-21) in combinatie met sekse de variantie in deze bevrediging en frustratie kunnen verklaren. De resultaten tonen aan dat studenten met een hogere mate van ADHD-symptomen minder bevrediging van competentie en meer frustratie van de basisbehoeften ervaren dan studenten met een lagere mate van ADHD-symptomen. De relatie tussen ADHD-symptomen en behoeftebevrediging en -frustratie wordt verklaard door internaliserende symptomen en sekse. Limitaties zijn de relatief kleine steekproefgrootte en de lage man-vrouw ratio. Toekomstig onderzoek kan een interactieanalyse uitvoeren om de rol van sekse en internaliserende symptomen in behoeftebevrediging en -frustratie verder in kaart te brengen. Trefwoorden: ADHD, Theorie van psychologische basisbehoeften, bevrediging en frustratie, internaliserende symptomen, sekse

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Fuermaier, A.B.M. and Larabi, D.I.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 14 Mar 2025 14:56
Last Modified: 14 Mar 2025 14:56
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4768

Actions (login required)

View Item View Item