Javascript must be enabled for the correct page display

Het meten van brede vaardigheden in de overstap naar het voortgezet onderwijs

Renkema, Nicole (2025) Het meten van brede vaardigheden in de overstap naar het voortgezet onderwijs. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis-Nicole-Renkema---S5744253.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Dit onderzoekt evalueert de Vaardighedencheck, een instrument om ondersteuningsbehoeften op het gebied van sociale, communicatieve en executieve vaardigheden te signaleren. De Vaardighedencheck kijkt naar vaardigheden die een leerling nodig heeft voor een soepele overgang van PO naar VO en bestaat uit vragenlijsten voor leerlingen, ouders en leerkrachten over verschillende vaardigheden van de leerling. Het instrument is vanuit de praktijk ontwikkeld, echter is er nooit wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de psychometrische kwaliteit van het instrument. Het doel van dit onderzoek was om de betrouwbaarheid en schaalbaarheid van de Vaardighedencheck in kaart te brengen. Er is in dit onderzoek gebruik gemaakt van bestaande, anonieme data uit een selectieve steekproef en bevat antwoorden op de vragenlijsten van 307 participanten afkomstig van 35 scholen in Oost-Nederland. Voor het beantwoorden van de onderzoeksvraag zijn verschillende statistische analyses gebruikt zoals item-restcorrelaties, betrouwbaarheidsmeting door middel van Guttman’s Lamba2 en de Mokkenschaalanalyses. De Mokkenschaalanalyse identificeert items die samen een schaal vormen en bevestigt vooraf gestelde schaalstructuren. De resultaten tonen aan dat de Vaardighedencheck subschalen heeft met een goede betrouwbaarheid, maar dat de items niet altijd sterke, goed gedefinieerde schalen vormen. Er waren items met zwakke psychometrische eigenschappen en sommige subschalen konden zich moeilijk onderscheiden van andere subschalen. Concluderend vormen de items van de Vaardighedencheck dus over het algemeen betrouwbare schalen maar kunnen de subschalen zich moeilijk onderscheiden van andere subschalen. Dit wekt de intentie dat alle subschalen mogelijk hetzelfde meten. Het is van belang om problematische items te herzien en te overwegen of het vormen van subschalen toegevoegde waarde biedt.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Frans, N.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 21 Mar 2025 13:04
Last Modified: 21 Mar 2025 13:04
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4782

Actions (login required)

View Item View Item