Javascript must be enabled for the correct page display

Een onderzoek naar de ervaren verandering van leraren, onderwijsassistenten en pedagogisch medewerkers door de Druk & Dwars training ten aanzien van hun visie op ADHD en zelfeffectiviteit

Hut, Lidian (2025) Een onderzoek naar de ervaren verandering van leraren, onderwijsassistenten en pedagogisch medewerkers door de Druk & Dwars training ten aanzien van hun visie op ADHD en zelfeffectiviteit. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
MasterthesisLidianHuts4075528.pdf

Download (444kB) | Preview

Abstract

Achtergrond: De informatie over ADHD in boeken is veelal biomedisch, waarbij ADHD zoal wordt gezien als verklaring voor ADHD-gedrag. Een training vanuit een psychosociale visie kan educatieve professionals helpen ADHD-gedrag te begrijpen vanuit omgevingsfactoren, waardoor ze mogelijk gevoelsmatig meer invloed ervaren en hun zelfeffectiviteit toeneemt. Huidig onderzoek richt zich op ervaren verandering bij educatieve professionals in hun visie op ADHD en zelfeffectiviteit, na het volgen van de Druk & Dwars training. Methode: Er zijn veertien semigestructureerde interviews afgenomen bij educatieve professionals die de training hebben gevolgd. De data is thematisch geanalyseerd in ATLAS.ti. Resultaten: Sommige participanten vertellen door de Druk & Dwars training meer psychosociaal te denken, terwijl anderen dit voorafgaand al deden. Dit blijkt uit psychosociale opvattingen; ADHD wordt gezien als een beschrijvende classificatie en ADHD-gedrag als gevolg van omgevingsfactoren in plaats van een ‘defect’ bij het kind, waarbij de aanpak op maat gemaakt is en classificaties en medicatie niet noodzakelijk zijn. Enkele participanten behouden ook biomedische opvattingen; ze zien ADHD als ‘iets’ in de hersenen dat gedrag verklaart en inzichten biedt. De participanten ervaren daarnaast meer zelfeffectiviteit na de training, mede door de psychosociale kijk. Deze kijk op oorzaak en aanpak, heeft hen bewuster gemaakt van hun eigen invloed op ADHD-gedrag. Conclusies: De Druk & Dwars training brengt een verschuiving teweeg naar een meer psychosociale visie en verbreedt kennis en ervaring met gedragstechnieken, wat in samenhang met een meer psychosociale visie zelfeffectiviteit vergroot. Brede implementatie van de training Druk & Dwars per organisatie en longitudinaal vervolgonderzoek worden aanbevolen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Vries, W. de
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 28 Mar 2025 14:49
Last Modified: 28 Mar 2025 14:49
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4793

Actions (login required)

View Item View Item