Jongema, Florrie (2024) “Herken jij mijn potentieel?” Onderzoek naar de signalering en bejegening van kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong of hoogbegaafdheid door onderbouw- en bovenbouwleerkrachten in het primair onderwijs. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Masterthesis-Signalering-en-Bejegening-Ontwikkelingsvoorsprong-en-HB-Florrie-Jongema.pdf Download (520kB) | Preview |
Abstract
De signalering en bejegening van kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong of hoogbegaafdheid zijn processen die leerkrachten in het primair onderwijs meemaken. Er is echter geen concrete definitie van deze begrippen, wat de signalering van deze kinderen ingewikkeld maakt. Daarnaast is er geen landelijk protocol voor de bejegening van deze kinderen, terwijl inspringen op de leerbehoeften van deze kinderen juist belangrijk is. Er is nog geen onderzoek gedaan naar hoe dit eruit ziet, in zowel de onderbouw als in de bovenbouw in Nederland Middels een semi-gestandaardiseerd interview met vier topics over de signalering en bejegening van kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong en hoogbegaafdheid, zijn vier onderbouwleerkrachten en zes bovenbouwleerkrachten geïnterviewd. Door het toepassen van vier verschillende code rondes op de getranscribeerde data, is de data geanalyseerd. De analyseresultaten laten zien dat onderbouwleerkrachten kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong signaleren die anders denken en door een gevorderde taalontwikkeling vast kunnen lopen in het contact met leeftijdsgenoten. Bovenbouwleerkrachten geven de hoogbegaafde kinderen meer uitdaging en verantwoordelijkheden. Daarnaast passen ze compacten en verrijken, zowel in de klas als plusklas, om te voldoen aan de leerbehoefte van de kinderen, naast dat de kinderen mogen ‘leren leren’. Hierdoor ervaren de kinderen verhoging in motivatie en tevredenheid en daaruit ook een verhoging in het welbevinden. De conclusie is dat onderbouwleerkrachten voornamelijk ontwikkelingsvoorsprong signaleren, terwijl bovenbouwleerkrachten focussen op het aanbieden van uitdaging aan hoogbegaafde kinderen. Aanbevelingen vanuit dit onderzoek zijn stimuleren van signalering in de bovenbouw, een samenwerkingsverband opstellen met omringende peuterspeelzalen en meer nadruk leggen op het ‘leren leren’
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Blom, B. and Ploeg, R. van der |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 31 Mar 2025 07:23 |
Last Modified: | 31 Mar 2025 07:23 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4795 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |