Ausma, Fleur (2025) Opgroeien bij ouders met depressieve symptomen: welke invloed heeft dit op de mind-minded vaardigheden tijdens het eigen ouderschap? Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
![]() |
Text
Masterthesis.F.Ausma.s1887122.pdf Restricted to Repository staff only Download (1MB) |
Abstract
Mind-mindedness, aangeduid als onderlegger van ouderlijke sensitiviteit, behelst het vermogen van ouders om de binnenwereld van het kind te (h)erkennen, correct te interpreteren en hier adequaat op te reageren. Omdat mind-mindedness wordt geassocieerd met een positieve invloed op de ontwikkeling van het kind, is het relevant om meer inzicht te verkrijgen in welke factoren mind-mindedness voorspellen. Dit onderzoek richt zich op het in kaart brengen van een mogelijk voorspellend verband tussen opgroeien bij ouders met depressieve symptomen en mind-mindedness tijdens het eigen ouderschap en op een mogelijk indirect voorspellend verband via de ervaren kwaliteit van het ontvangen ouderschap en eigen depressieve symptomen. Voor dit onderzoek werd gebruik gemaakt van data uit de TRAILS en TRAILS-Next cohorten. De depressieve symptomen en de ervaren kwaliteit van het ontvangen ouderschap werden onderzocht middels vragenlijsten. Mind-mindedness werd in kaart gebracht door video-opnames van ouder-kind interacties te analyseren. De data van 56 unieke ouder-kindparen werd gebruikt om een gemedieerde regressieanalyse en een binaire logistische regressieanalyse uit te voeren. Er werd geen significant verband gevonden tussen opgroeien bij ouders met depressieve symptomen en mind-mindedness tijdens het eigen ouderschap. Dit verband werd niet gemedieerd door de ervaren kwaliteit van het ontvangen ouderschap en eigen depressieve symptomen. De resultaten impliceren dat mind-mindedness binnen de actuele relatie tussen een ouder en kind ontstaat, onafhankelijk van opvoedervaringen tijdens de eigen jeugd of eigen depressieve symptomen. Andere actuele factoren zijn wellicht meer van invloed op de mate van mind-mindedness.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Sluiter-Oerlemans, A.M. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 31 Mar 2025 11:53 |
Last Modified: | 31 Mar 2025 11:53 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4798 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |