Vegt, Chris van der (2025) Zingeving bij Autisme: Een Participatief Onderzoek naar Meetinstrumenten voor Betekenisvol Leven. Master thesis, Psychology.
|
Text
CvdVMCthesis-ZingevingbijAutismeEenParticipatiefOnderzoeknaarMeetinstrumentenvoorBetekenisvolLeven.pdf Download (566kB) | Preview |
Abstract
Dit onderzoek richt zich op het evalueren van vragenlijsten voor het meten van betekenis in het leven (MiL) bij mensen met een autismespectrumstoornis (ASS). Via een participatieve benadering beoordeelde een programmacommissie, bestaande uit mensen met autisme, begeleiders, verzorgers en psychologen, verschillende vragenlijsten op hun geschiktheid. Uit de thematische analyse kwamen vier hoofdthema's naar voren: universele vs. persoonlijke relevantie, zinloos vs. zinvolheid, (on)begrijpelijkheid, en aansluiting. Daarnaast zijn er drie kleinere thema’s naar voren gekomen; formulering, radicale afwijzing zonder verdere toelichting en confronteren. Als laatst zijn er drie thema’ gevonden die gaan over de vragenlijsten in het algemeen; antwoordopties, herhaling en cultuur-sensitief. De resultaten tonen aan dat concrete, persoonlijk relevante items beter aansluiten bij mensen met ASS dan abstracte, universele vragen. De Meaning in Life Questionnaire (MLQ) en de Three-Dimensional Meaning in Life Scale (3DM) bevatten bruikbare items, terwijl de Meaning in Life Scale (MiLS) minder geschikt bleek. Een belangrijke bevinding was de voorkeur voor een interview-achtige benadering boven gestandaardiseerde vragenlijsten, vanwege de complexe en abstracte aard van MiL. Deze methode zou meer ruimte bieden voor nuance en verduidelijking. Daarnaast wordt benadrukt dat het van belang is om meetinstrumenten aan te passen aan de specifieke behoeften en perspectieven van mensen met ASS. Toekomstig onderzoek zou zich moeten richten op het verder ontwikkelen en testen van geschikte methoden voor het monitoren van MiL bij deze doelgroep, mogelijk in combinatie met interventies gericht op het vergroten van zingeving.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Greaves-Lord, K. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | Clinical Psychology (CP) [Master Psychology] |
Date Deposited: | 01 Apr 2025 09:14 |
Last Modified: | 01 Apr 2025 09:14 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4799 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |