Noori, Nazifa (2022) Het informatiegebruik van leerkrachten over leerlingen met een verschillende achtergrond op basis van sociaaleconomische status. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
BachelorwerkstukS.Noori.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
Er is veel onderzoek gedaan naar leerkrachtverwachtingen, echter weten we vanuit de wetenschappelijke literatuur nog weinig over hoe deze verwachtingen ontstaan en welke informatiebronnen leerkrachten gebruiken bij het vormen van verwachtingen. In dit kwantitatieve onderzoek is de focus gelegd op welke informatiebronnen leerkrachten verzamelen aan het begin van het schooljaar en in hoeverre de sociaaleconomische status van de leerling bepalend is voor de geraadpleegde informatie. Met behulp van een online vragenlijst zijn gegevens verzameld van 20 docenten die lesgeven in het basisonderwijs in noord-Nederland. De belangrijkste bevindingen toonden aan dat er inderdaad een verschil was in het informatiegebruik van leerkrachten met verschillende achtergrond op basis van sociaaleconomische status. Bij leerlingen met een lage sociaaleconomische status is er sprake van ander informatiegebruik. Drie informatiebronnen worden vaker gebruikt bij studenten met een lage sociaaleconomische status. Dit zijn de bronnen: Informatieoverdracht door de vorige leerkracht, informatieoverdracht door intern begeleider en gesprekken met ouders. De bronnen ‘informatieoverdracht door intern begeleider’ en ‘gesprekken met ouders’ worden belangrijker geacht door leerkrachten. In dit onderzoek is ook onderzocht of kenmerken/eigenschappen van leerlingen belangrijker worden geacht door leerkrachten bij het vormen van verwachtingen over leerlingen met een lage of een hoge sociaaleconomische status. De resultaten laten zien dat geen enkel kenmerk significant belangrijker wordt geacht bij leerlingen met een lage of een hoge sociaaleconomische status. De in dit onderzoek genoemde kenmerken/eigenschappen verklaren niet de gevonden verschillen in verwachtingen tussen deze groepen. Het doel van het onderzoek was om meer inzicht te krijgen in een onderwerp dat tot op heden nog niet grootschalig is onderzocht. Dit onderzoek heeft dus een bijdrage geleverd aan de huidige literatuur over leerkrachtverwachtingen. Resultaten uit dit onderzoek kunnen worden gebruikt in vervolgonderzoek naar het vormen van verwachtingen van leerkrachten en het belang en gebruik van informatiebronnen.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Timmermans, A.C. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 17 Jan 2022 10:06 |
Last Modified: | 17 Jan 2022 10:06 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/48 |
Actions (login required)
View Item |