Javascript must be enabled for the correct page display

Perspectief van professionals en experts op leefklimaat en leefklimaatmetingen binnen gezinshuizen

Heide, Anneke van der (2025) Perspectief van professionals en experts op leefklimaat en leefklimaatmetingen binnen gezinshuizen. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
van-der-Heide-A.S5909368Masterthesis.pdf

Download (407kB) | Preview

Abstract

In situaties waarin passende pedagogische ondersteuning niet geboden kan worden in de thuissituatie, worden kinderen vaak geplaatst in traditionele residentiële jeugdzorg. Onderzoek heeft echter aangetoond dat deze vorm van jeugdzorg minder geschikt is vanwege zorgen over de ontwikkeling, hechting, veiligheid en autonomie van de jongeren. Om een alternatief voor traditionele residentiële jeugdzorg te bieden, zijn in Nederland gezinshuizen geïntroduceerd. Gezinshuizen hebben als doel een pedagogische omgeving te bieden waarin jongeren zo normaal mogelijk kunnen opgroeien. Het creëren van een positief leefklimaat binnen gezinshuizen blijkt van groot belang te zijn. Dit geldt ook voor het meten van het leefklimaat binnen gezinshuizen. De kennis over leefklimaat en metingen binnen gezinshuizen is echter beperkt. In dit kwalitatieve onderzoek is hier inzicht in verkregen middels semigestructureerde interviews met experts en professionals, waarbij de volgende onderzoeksvragen centraal stonden: Welke elementen zijn volgens professionals en experts onderdeel van een positief leefklimaat binnen gezinshuizen?’, ‘In hoeverre sluiten de huidige leefklimaatmetingen aan bij jongeren in gezinshuizen volgens professionals en experts?’ en ‘Op welke manier kan het leefklimaat binnen gezinshuizen het beste worden gemeten volgens professionals en experts?’. Resultaten tonen aan dat stabiele gezinsstructuren, net als de fysieke omgeving, opvoedcompetenties van gezinshuisouders, het relationele klimaat, fysieke en materiële verzorging, sfeer, autonomie en veiligheid volgens professionals en experts belangrijke onderdelen zijn van een positief leefklimaat binnen gezinshuizen. Bovendien blijken deze elementen volgens hen van belang te zijn voor leefklimaatmetingen binnen gezinshuizen. Huidige leefklimaatmetingen, die hun oorsprong bevinden binnen traditionele residentiële jeugdhulp, worden door hen als niet allesomvattend omschreven. Volgens respondenten zijn gezinshuizen namelijk opgericht om een zo normaal mogelijke opvoedsituatie te creëren. Juist daarom is het volgens hen essentieel om elementen zoals de ervaring van de fysieke omgeving, de sfeer en de mate waarin gezinshuisouders opvoedcompetenties laten zien, van belang zijn om in kaart te brengen. Tot slot bevelen respondenten zowel kwalitatieve als kwantitatieve leefklimaatmetingen aan. Wel wordt het belang van een laagdrempelige leefklimaatmeting onderstreept. Volgens respondenten horen leefklimaatmetingen aan te sluiten bij het streven van gezinshuizen om een zo ‘normaal’ mogelijke opvoedomgeving te creëren.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Assen, A.G. van
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 08 Apr 2025 09:47
Last Modified: 08 Apr 2025 09:47
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4814

Actions (login required)

View Item View Item