Javascript must be enabled for the correct page display

Pleegkinderen en suïcidaal gedrag: Wat we weten over de risico, uitlokkende en beschermende factoren

Sikkema, Frederike (2022) Pleegkinderen en suïcidaal gedrag: Wat we weten over de risico, uitlokkende en beschermende factoren. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Frederike Sikkema, s1987259, thesis suicidaliteit en pleegkinderen.pdf

Download (980kB) | Preview

Abstract

Pleegkinderen en Suïcidaal gedrag: Wat we weten over de risico, uitlokkende en beschermende factoren. Inleiding Suïcidaliteit onder jongeren is een groeiend probleem, met name bij pleegkinderen die een drie tot vier keer grotere kans lijken te lopen op suïcidaal gedrag. Vanuit drie theorieën, de stress-diathese modellen, de interpersoonlijke suïcidetheorie en het integrated motivational-volitional model over suïcidaal gedrag, is er een breed scala aan factoren te noemen die mogelijk een invloed hebben op dit verhoogde risico bij pleegkinderen. Deze studie geeft een overzicht van het empirisch onderzoek naar de factoren bij pleegkinderen en vergelijkt deze met de verwachtingen vanuit de theorieën. Methode Er is gebruik gemaakt van een systematisch literatuuronderzoek in een achttal databases (ERIC, PsycINFO, PubMed, Med Line, socINDEX, Web of Science, Smart Cat en Safety Lit), aangevuld met onderzoeken uit de referentielijsten. Resultaten De belangrijkste resultaten laten zien dat kindkenmerken, zoals diagnoses en gedragsproblemen, een verband hebben met het verhoogde risico op suïcidaal gedrag bij pleegkinderen. Ook factoren voor de plaatsing, zoals psychiatrische problematiek en SES van de biologische ouders en traumatische voorgeschiedenis hebben een verband. Tevens bleken factoren tijdens de plaatsing, waaronder de stabiliteit van de plaatsing, invloed te hebben. Beschermende factoren bleken hechting met pleegouders en het ervaren van sociale steun. Conclusie De gevonden factoren sluiten aan bij de bestaande theorieën, maar meer onderzoek is nodig om specifieke factoren bij pleegkinderen in kaart te brengen. Pleegkinderen dienen zo snel mogelijk in een stabiel gezin te verblijven waar ze zich sociaal gesteund voelen en de traumatische gebeurtenissen kunnen verwerken.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Bergen, D.D. van
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 27 May 2022 06:23
Last Modified: 27 May 2022 06:23
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/483

Actions (login required)

View Item View Item