Koldijk, Margit (2025) Van AI Naar A+? Het Effect van ChatGPT op Leerprestaties in het Nederlands Hoger Onderwijs. Bachelor thesis, Psychology.
![]() |
Text
FINALBachelorthese-MHE-Koldijks51959852024-2025.pdf Restricted to Repository staff only Download (921kB) |
Abstract
Achtergrond: ChatGPT wordt door de meerderheid van de studenten in het Nederlands hoger onderwijs gebruikt, maar onderzoek naar de effecten van ChatGPT-gebruik op de academische prestaties van studenten in Nederland ontbreekt. Daarom werd in deze studie onderzocht in hoeverre ChatGPT-gebruik tijdens het studeren invloed heeft op de leerwinst van bachelorstudenten psychologie in Nederland. Methode: In een online tussen-proefpersonen experiment maakten eerstejaars bachelorstudenten psychologie van de Rijksuniversiteit Groningen (n = 153) een pre-test om hun voorkennis over Eye Movement Desensitisation Reprocessing (EMDR) vast te stellen. Daarna lazen zij allemaal dezelfde tekst over EMDR. Deelnemers werden willekeurig toegewezen aan de experimentele conditie (ChatGPT-gebruik tijdens het studeren toegestaan) of de controleconditie (ChatGPT-gebruik tijdens het studeren niet toegestaan). Vervolgens maakten alle deelnemers dezelfde post-test om hun kennis over de tekst te toetsen en gaven zij aan of en hoe zij ChatGPT hadden gebruikt. De uitkomstvariabele leerwinst werd geoperationaliseerd als het verschil tussen de schoolcijfers op beide tests. Resultaten: Er werd slechts een klein, niet statistisch significant verschil gevonden in leerwinst tussen beide condities. Ook was het verschil in leerwinst tussen deelnemers die ChatGPT gebruikten voor samenvatten en deelnemers die ChatGPT gebruikten voor uitleg geven klein en niet statistisch significant. Conclusie: Deze bevindingen suggereren dat ChatGPT-gebruik, ongeacht de specifieke gebruiksvorm, geen of weinig effect heeft op de leerprestaties van bachelorstudenten psychologie in Nederland. Vanwege de beperkingen van deze studie en de schaarste van onderzoek in de Nederlandse context is vervolgonderzoek naar dit verband noodzakelijk.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Kiers, H.A.L. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | None [Bachelor Psychology] |
Date Deposited: | 29 Apr 2025 09:27 |
Last Modified: | 29 Apr 2025 09:27 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4854 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |