Javascript must be enabled for the correct page display

Attitudes van Psychologie Studenten over AI in Beoordeling: De Invloed van Educatie

Scheepstra, Daniël (2025) Attitudes van Psychologie Studenten over AI in Beoordeling: De Invloed van Educatie. Bachelor thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
DK-Scheepstra-S4018613-Bachelor-Scriptie.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Kunstmatige intelligentie (AI) biedt veelbelovende toepassingen binnen het hoger onderwijs, zoals het automatisch beoordelen van essays en tentamens. Deze studie onderzocht de attitudes van Nederlandse psychologie studenten ten opzichte van AI-beoordeling en de invloed van een educatieve interventie hierop. In een experimenteel design (n = 221) werd de helft van de studenten blootgesteld aan een kort educatief artikel over AI-beoordeling, terwijl de controlegroep een neutraal artikel las. De attitude werd gemeten met een 17-item vragenlijst (α = .91). Resultaten tonen dat studenten gemiddeld eerder negatief dan positief stonden tegenover AI als beoordelaar. De experimentele groep scoorde significant hoger op attitude (M = 4.60, SD = 1.40) dan de controlegroep (M = 3.70, SD = 1.49), t(219) = -2.84, p = .005 , 95% BHI [- 0.94, -0.17]. De interventie leidde dus tot een kleine, maar significante toename in positieve houding. Daarnaast werd een significante positieve correlatie gevonden tussen zelfingeschatte kennis over de werking van AI en attitude (r = .291, p < .001, 95% BHI [.165, .407]), terwijl kennis over ethische aspecten van AI geen significante relatie vertoonde met attitude (r = .002, p = .971, 95% BHI [-.130, .134]). De resultaten suggereren dat educatie over de functionele werking van AI kan bijdragen aan positievere houdingen onder studenten. Voor succesvolle implementatie van AI- beoordelingssystemen in het hoger onderwijs is het belangrijk om transparante en toegankelijke voorlichting te bieden, afgestemd op de informatiebehoefte van studenten.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Kiers, H.A.L.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 30 Apr 2025 14:05
Last Modified: 30 Apr 2025 14:05
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4857

Actions (login required)

View Item View Item