Javascript must be enabled for the correct page display

De geraadpleegde informatie(bronnen) van leerkrachten bij leerlingen met en zonder ADHD

Boer, Sigrid de (2022) De geraadpleegde informatie(bronnen) van leerkrachten bij leerlingen met en zonder ADHD. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Bachelorwerkstuk Sigrid de Boer .pdf

Download (391kB) | Preview

Abstract

Hoe leren leraren hun leerlingen kennen voordat ze gaan lesgeven? Dergelijke ‘voorkennis’ is belangrijk, omdat het de leerkrachtverwachtingen kan beïnvloeden. In 2018, viert onderzoek naar leerkrachtverwachtingen zijn 50e verjaardag. Dit eerdere onderzoek richt zich voornamelijk op de manier waarop de verwachtingen van leraren de (prestaties van) leerlingen beïnvloeden. Er is echter nog weinig (kwalitatief) onderzoek gedaan naar de manier waarop leerkrachterwachtingen tot stand komen en de mechanismen die een rol spelen bij de ontwikkeling van lerarenverwachtingen. Daarnaast is er weinig bekend over de ontwikkeling van de leerkrachtverwachtingen van leerlingen met ADHD, terwijl uit de literatuur blijkt dat leraren lagere verwachtingen hebben van de prestaties en het gedrag van leerlingen met ADHD. Om dit gat in de literatuur op te vullen, zijn zes semigestructureerde interviews gehouden met leerkrachten in het basisonderwijs over de mechanismen (de bronnen, geïnvesteerde tijd en leerlingkenmerken) die een rol spelen in de totstandkoming van leerkrachtverwachtingen voor leerlingen met en zonder ADHD. De resultaten toonden aan dat de mechanismen van elkaar verschillen in vergelijking met kinderen met en zonder ADHD. Over het algemeen raadplegen docenten meer bronnen voor leerlingen met ADHD, besteden ze meer tijd aan het leren kennen van een leerling met ADHD en vinden ze andere leerlingkenmerken belangrijk. De genoemde verschillen kunnen ontstaan als gevolg van de diagnose ADHD, omdat docenten problemen voorzien op basis van kenmerken en gedragingen die typerend zijn voor ADHD. Deze bevindingen hebben theoretische en methodologische implicaties, maar ze kunnen helpen bij het vaststellen van de externe validiteit van eerder onderzoek en ze bieden concrete suggesties voor verder onderzoek. Vervolgonderzoek moet uitwijzen in hoeverre deze verschillen zich manifesteren en welke rol ze spelen voor leerlingen met en zonder ADHD.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Timmermans, A.C.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 30 May 2022 06:13
Last Modified: 30 May 2022 06:13
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/486

Actions (login required)

View Item View Item