Jansen, Anouk (2025) Het Verband Tussen Emotionele Reacties en het Toekomstig Gebruik van AI Voor het Uitvoeren van Academische Taken Door Studenten. Bachelor thesis, Psychology.
![]() |
Text
Bachelorthese-Anouk-Jansens46141002024-2025.PDF Restricted to Repository staff only Download (1MB) |
Abstract
AI maakt de laatste jaren een steeds grotere opmars binnen de samenleving. Studenten beginnen het logischerwijs ook te gebruiken binnen het hoger onderwijs voor verschillende academische taken. De vraag rijst dan ook hoe studenten het ethisch en verantwoord kunnen inzetten. Deze these richt zich op het onderzoeken van de mogelijke invloed van emotionele reacties na het gebruik van AI voor academische taken, op toekomstig gebruik, en daarnaast ook op het onderzoeken van emoties bij toekomstig AI gebruik bij taken waar studenten afhankelijk zijn van AI, terwijl eigen inzet wordt verwacht. De verwachting is dat studenten die meer negatieve gevoelens ervaren na het gebruik van AI het minder snel zullen gebruiken in de toekomst. Daarnaast wordt verwacht dat hoe afhankelijker ze zijn van AI, terwijl voornamelijk eigen inzet wordt verwacht, hoe meer negatieve emoties ervaren zullen worden. Alle 231 participanten zijn psychologiestudenten aan de Rijksuniversiteit Groningen. Bij de statistische analyse is er gekeken naar correlaties tussen ervaren gevoelens en toekomstig gebruik, en is een meervoudige regressieanalyse uitgevoerd. De correlaties laten zien dat er inderdaad een verband is tussen het ervaren van negatieve gevoelens na AI gebruik en toekomstig AI gebruik, en een verband tussen positieve gevoelens en toekomstig gebruik. De gepaarde t-test suggereert dat studenten die negatieve gevoelens ervoeren bij taken waarbij zij afhankelijk waren van AI, terwijl eigen inzet werd verwacht, het minder snel in de toekomst achten te gebruiken. De conclusie is dan dat het ervaren van positieve of negatieve gevoelens wellicht invloed heeft op toekomstig AI gebruik.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Kiers, H.A.L. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | None [Bachelor Psychology] |
Date Deposited: | 01 May 2025 09:08 |
Last Modified: | 01 May 2025 09:08 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4862 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |