Vegt, Miranda de (2025) Navigeren tussen Creativiteit en Ondernemerschap: Een Kwalitatief Onderzoek naar de Ervaringen van Kunststudenten. Master thesis, Psychology.
![]() |
Text
finalversion-thesisWOP-mirandadevegt.pdf Restricted to Repository staff only Download (523kB) |
Abstract
In de hedendaagse creatieve industrie worden creatieve professionals steeds vaker geconfronteerd met de noodzaak om hun artistieke praktijk te combineren met ondernemerschapsactiviteiten om een stabiel inkomen te kunnen waarborgen. Dit exploratieve, kwalitatieve onderzoek richt zich op hoe kunststudenten van kunstacademie Minerva (Groningen) de spanning ervaren tussen creatieve en commerciële motieven in de aanloop naar een carrière als creatieve ondernemer. Aan de hand van semigestructureerde interviews met acht studenten zijn negen thema’s geïdentificeerd, die inzicht bieden in hun ervaringen, percepties en strategieën. Uit de resultaten blijkt dat studenten waardering hebben voor de creatieve vrijheid binnen het onderwijs, maar dat zij tegelijkertijd een gebrek ervaren aan praktische voorbereiding op het ondernemerschap, zoals marketing- en financiële vaardigheden. Daarnaast benoemen studenten zorgen over hun financiële toekomst, het opbouwen van een netwerk en de balans tussen kunst en andere aspecten, zoals autonomie en het marktmechanisme. Om zich voor te bereiden op deze spanningen, zetten studenten verschillende strategieën in, zoals het starten van een eigen onderneming, deelnemen aan tentoonstellingen en het actief netwerken. Dit onderzoek draagt bij aan een beter begrip van creatief ondernemerschap in de context van kunststudenten en benadrukt het belang van onderwijs dat hen beter voorbereidt op de realiteit van het werkveld. De bevindingen kunnen richting geven aan het verbeteren van kunstonderwijs en het ondersteunen van een duurzame carrièreontwikkeling voor startende creatieve professionals. Vervolgonderzoek kan zich richten op andere kunstacademies, een specifieke kunstdiscipline of gebruikmaken van andere onderzoeksmethoden, zoals een longitudinale of kwantitatieve aanpak.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Rietzschel, E.F. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | Work, Organizational and Personnel Psychology (WOP) [Master Psychology] |
Date Deposited: | 01 May 2025 09:15 |
Last Modified: | 01 May 2025 09:15 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4863 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |