Vries, Eliane de (2025) Het nut van Minder: de Invloed van de Need for Cognitive Closure op de Evaluatie van Additieve Versus Subtractieve Ideeën. Master thesis, Psychology.
![]() |
Text
MastertheseElianedeVriesS4636074Additive-biasidee-evaluatieNFC.pdf Restricted to Repository staff only Download (534kB) |
Abstract
Extra functies, meer beleidsvorming en het toevoegen van processen – als men een nieuw idee bedenkt, dan voegt men toe. Hoewel ‘minder’ ook gepaard gaat met voordelen. Onderzoek laat zien dat er een additive bias bestaat, waarbij men neigt vaker ideeën te bedenken die iets toevoegen (additieve ideeën) dan ideeën die iets wegnemen (subtractieve ideeën). Ook geeft onderzoek de aanwijzing dat deze bias zich voordoet tijdens het evalueren van ideeën, waarmee een potentiële bottleneck in het innovatieproces is gedetecteerd. In deze masterthese onderzoek ik of personen inderdaad additieve ideeën als positiever beoordelen dan subtractieve ideeën. Aanvullend onderzoek ik de need for cognitive closure (NFC) het beoordelingsverschil van additieve en subtractieve ideeën beïnvloedt. De verwachting is dat mensen additieve ideeën als origineler, haalbaarder, waardevoller en minder risicovol beoordelen dan subtractieve ideeën, waarbij dit effect nog sterker is bij mensen met een hoge NFC. Deze correlationele vignette studie (N = 175) maakte gebruik van een within-subjects design, waarbij need for cognitive closure werd gemeten als continue modererende variabele. Uit de resultaten bleek dat additieve ideeën als haalbaarder werden beoordeeld, maar niet als origineler, waardevoller en minder risicovol dan subtractieve ideeën. De NFC bleek geen invloed te hebben op dit beoordelingsverschil. Het lijkt erop dat de additive bias ook aanwezig is tijdens de ideeën evaluatie.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Rietzschel, E.F. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | Work, Organizational and Personnel Psychology (WOP) [Master Psychology] |
Date Deposited: | 02 May 2025 11:29 |
Last Modified: | 02 May 2025 11:29 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4868 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |