Javascript must be enabled for the correct page display

Beweging in Genderbeeldvorming: Jongvolwassenen over Gender Non-Conformiteit

Haan, Helena Irene de (2025) Beweging in Genderbeeldvorming: Jongvolwassenen over Gender Non-Conformiteit. Bachelor thesis, Psychology.

[img] Text
BachelorScriptie-Eline-de-Haan.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (4MB)

Abstract

Gender non-conformerende jongeren hebben in sterkere mate dan hun gender conformerende leeftijdsgenoten last van een onveilige leeromgeving op school. Zo krijgen ze vaker te maken met pesten en fysiek geweld. De huidige studie betrof een kwalitatieve studie gericht op het in kaart brengen van hoe jongvolwassenen gender non-conformerende personen, namelijk ‘vrouwelijke man’, ‘mannelijke vrouw’ en ‘non-binair persoon’ beschrijven. Daarnaast werd onderzocht hoe jongvolwassenen de aandacht op hun middelbare school voor seksuele oriëntatie en genderidentiteit beschreven. Een online vragenlijst werd verspreid onder jongvolwassenen tussen de 18 en 35 jaar (n = 98), die middels een gemakssteekproef werden geworven. Uit de resultaten bleek dat jongvolwassenen een ‘vrouwelijke man’ beschreven als een zorgzaam en sociaal persoon die zorgt draagt voor zijn uiterlijk. Een ‘mannelijke vrouw’ werd geassocieerd met kort haar, informele kleding en het vermijden van vrouwelijkheid. Een ‘non-binair persoon’ werd beschreven als iemand die worstelt met hun genderidentiteit en sterke overtuigingen heeft over sociale kwesties en maatschappelijke normen. Een kwart van de respondenten gaf aan dat er op hun middelbare school aandacht was voor seksuele oriëntatie en genderidentiteit. Drie thema’s kwamen in de beschrijvingen naar voren: voorlichting, Paarse Vrijdag en de aanwezigheid van LHBTQ+-individuen op school. Concluderend suggereerden de bevindingen dat jongvolwassenen gender non-conformerende personen op een positievere manier hebben beschreven dan dertig jaar geleden. Tegelijkertijd zijn aanvullende maatregelen nodig om een veilig schoolklimaat voor gender non-conformerende jongeren te kunnen waarborgen. Het stimuleren van scholen om schooloverkoepelend beleid over genderdiversiteitseducatie te ontwikkelen, kan hieraan bijdragen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Goedendorp, M.M.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 02 May 2025 11:31
Last Modified: 02 May 2025 11:31
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4869

Actions (login required)

View Item View Item