Kempenaar, Lisanne Sophia Christina (2025) Executieve Functiestoornissen en de Symptomen van ADHD bij Volwassenen: Een Experimenteel Onderzoek. Bachelor thesis, Psychology.
|
Text
bt24b-gr21-Lisanne-Kempenaar-s4765117-7-5-25.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
HD EN EXECUTIEVE FUNCTIES Er is een gebrek aan kennis over ADHD-symptomen bij volwassenen, wat de diagnostisering bemoeilijkt. Recente literatuur suggereert een verband tussen ADHDsymptomen en problemen met executieve functies die essentieel zijn voor aandacht en concentratie. Dit onderzoek richt zich op de relatie tussen ADHD-symptomen en executieve functies en specifiek inhibitie bij studenten. Bij 326 eerstejaars psychologiestudenten zijn de ADHD-symptomen gemeten met de Conners' Adult ADHD Rating Scale (CAARS; Conners et al., 1999) en de executieve functies met de Executive Function Index (EFI; Spinella, 2005). Bij een subgroep van 42 studenten (21 studenten met een hoge mate en 21 met een lage mate van ADHD) is inhibitie gemeten door middel van de reactietijd taken, die gebaseerd zijn op de Hearts and Flowers-taak en de Arrows-taak van de Diamond taken (zie Davidson et al., 2006). De resultaten toonden dat studenten met meer ADHD-symptomen meer problemen hadden met executieve functies. Verder werd gevonden dat de groep met meer ADHDsymptomen even goed presteerde op de inhibitie taken, als de groep met minder ADHDsymptomen. Het is opmerkelijk dat studenten met meer ADHD-symptomen wel meer problemen met executieve functies hebben, maar dat ze geen problemen laten zien in de onderliggende processen van inhibitie. Dat ADHD bij volwassenen zich anders presenteert kan mogelijk worden verklaard doordat zij tekortkomingen in inhibitieprocessen beter kunnen compenseren dan kinderen. Tegelijkertijd spelen er bij volwassenen meer factoren een rol in executieve functies, terwijl hun leven complexer is geworden. Kernwoorden: ADHD-symptomen, CAARS, Diamond Taken, EFI, Executieve Functies, inhibitie, studenten, volwassenen
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Borger, N.A. and Wessel, J.P. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | None [Bachelor Psychology] |
Date Deposited: | 07 May 2025 13:35 |
Last Modified: | 07 May 2025 13:35 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4876 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |