Bos, Anne van den (2025) Intra-individuele variabiliteit na (veranderde) taakinstructie bij vijfjarigen op de Advanced Dimensional Change Card Sort. Master thesis, Psychology.
![]() |
Text
ALvandenBoss3173542masterthesefinaldraft.pdf Restricted to Repository staff only Download (2MB) |
Abstract
Deze masterthese beschrijft een onderzoek naar de relatie tussen intra-individuele variabiliteit in prestaties op het derde blok van de Advanced Dimensional Change Card Sort (ADCCS) en intelligentiequotiënt bij twintig vijfjarigen. Aan de hand van de ADCCS wordt geprobeerd om het continue samenspel tussen individu, omgeving en taakeisen vast te leggen, zoals beschreven door de Dynamische Systeemtheorie. Variabiliteit in prestatie op de ADCCS wordt bepaald op basis van drie maten: absolute prestatie op de taak, steilheid van de trendlijn in de cumulatieve prestatiegrafiek, en aantal knikbeweging in de cumulatieve prestatiegrafiek. De resultaten tonen geen significant verband tussen IQ en de variabiliteitsmaten. Visuele inspectie van de individuele prestatiegrafieken wijst op veel variabiliteit in handelen bij alle behalve drie participanten. Mogelijk hebben de kinderen niet genoeg gelegenheid gekregen om te leren van hun ervaringen gedurende de taak en hun systeem te reorganiseren of was het derde blok van de ADCCS te moeilijk voor deze steekproef. Toekomstig onderzoek naar intra-individuele ontwikkelingstrajecten en variabiliteit in prestaties en prestatiegrafieken geeft hopelijk meer inzicht in het zelforganiserende systeem onderliggend aan gedrag en hoe zich dit verhoudt tot ontwikkelingen over de levensloop.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Cox, R.F.A. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | Ontwikkelingspsychologie (O) [Master Psychology] |
Date Deposited: | 15 May 2025 11:26 |
Last Modified: | 15 May 2025 11:26 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4884 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |