Posthuma, Laura (2025) Cognitieve Variabiliteit: Zijn ‘Snelle’ Kinderen Beter in Probleemoplossen? En wat is de Rol van Ouderlijke Betrokkenheid? Master thesis, Psychology.
![]() |
Text
Masterthese-finale-versie-pdf.pdf Restricted to Repository staff only Download (1MB) |
Abstract
Tijdens de kindertijd ontwikkelen kinderen zich razendsnel, op zowel het emotionele, fysieke als cognitieve vlak. Hoe deze ontwikkeling vorm krijgt kan inzichtelijk gemaakt worden door het onderzoeken van de cognitieve variabiliteit, die verwijst naar de fluctuaties in cognitief functioneren die kinderen vertonen. Door middel van deze studie, die onderdeel is van een groter longitudinaal onderzoek, waaraan twintig participanten deelnamen, is dit onderzocht. Er is gekeken naar wat het effect van verwerkingssnelheid is op probleemoplossende vaardigheden en in hoeverre ouderlijke betrokkenheid deze relatie modereert. Probleemoplossende vaardigheden werden gemeten aan de hand van een conservatietaak en de taak met de balansschaal. De verwachting was dat een hogere verwerkingssnelheid zou leiden tot hogere probleemoplossende vaardigheden, en dat ouderlijke betrokkenheid deze relatie positief beïnvloedt. Resultaten lieten geen significante effecten zien en daarmee werd de verwachting niet ondersteund. Aangeraden wordt om verder onderzoek te doen naar de effecten van verwerkingssnelheid op probleemoplossende vaardigheden en naar moderatoren die deze relatie mogelijk beïnvloeden. Trefwoorden: Cognitieve variabiliteit, Verwerkingssnelheid, Probleemoplossen, Ouderlijke betrokkenheid, Conservatietaak, Balansschaal
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Cox, R.F.A. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | Ontwikkelingspsychologie (O) [Master Psychology] |
Date Deposited: | 19 May 2025 13:39 |
Last Modified: | 19 May 2025 13:39 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4891 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |