Boer, Femke de (2025) Pre-service primary school teachers’ readiness for inclusive education: examining their attitudes and sense of self-efficacy to implement inclusive education. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Thesis-final-draft-2.pdf Download (492kB) | Preview |
Abstract
Dit onderzoek heeft als doel om de attitudes van Nederlandse leerkrachten in het basisonderwijs ten opzichte van inclusief onderwijs, hun gevoel van zelfeffectiviteit met betrekking tot inclusieve praktijken en de relaties tussen deze variabelen te onderzoeken. Er werd een beschrijvend cross-sectioneel onderzoek uitgevoerd. De gegevens werden verzameld door middel van vragenlijsten bij 63 Nederlandse leraren in opleiding die op dit moment zijn ingeschreven in het AOLB-programma van de Rijksuniversiteit Groningen. De houding van leerkrachten ten opzichte van inclusief onderwijs werd gemeten met behulp van de Multidimensional Attitudes toward Inclusive Education Scale (Mahat, 2008). De zelfeffectiviteit van leerkrachten werd gemeten met behulp van de Teacher Self-Efficacy for Inclusive Practices Scale (Sharma et al., 2012). De resultaten laten zien dat Nederlandse docenten positieve attitudes hebben en een hoog gevoel van zelfeffectiviteit ten opzichte van inclusieve praktijken.Daarnaast werd er geen bewijs gevonden voor een significante relatie tussen de attitudes van leerkrachten en hun zelfeffectiviteit. Beperkingen waren een kleine en homogene steekproef, wat de generaliseerbaarheid van de resultaten van dit onderzoek beperkt. Ook de lage betrouwbaarheid van sommige MATIES subschalen suggereert dat culturele en contextuele factoren de validiteit van deze maten in de Nederlandse context kunnen beïnvloeden. Toekomstig onderzoek moet zich richten op het verkrijgen van longitudinale en meer diepgaande gegevens, het vergroten van de steekproefomvang en het opnemen van deelnemers met verschillende onderwijs achtergronden om een uitgebreider beeld te krijgen van de perspectieven en gevoelens van leerkrachten over inclusief onderwijs.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Tan, R. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 27 May 2025 07:28 |
Last Modified: | 27 May 2025 07:28 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4904 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |