Javascript must be enabled for the correct page display

De Invloed van Taalvaardigheid op de Frequentie en Soorten Gebaren tijdens Spraakonderbrekingen.

Reinds, Lynet (2025) De Invloed van Taalvaardigheid op de Frequentie en Soorten Gebaren tijdens Spraakonderbrekingen. Bachelor thesis, Psychology.

[img] Text
Bachelor-Thesis--coordination-speech-and-gesture-L1-and-L2.-Lynet-Marije-Reinds-2.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (503kB)

Abstract

Het doel van dit artikel is om te onderzoeken of er een relatie bestaat tussen taalvaardigheid en het gebruik van iconische en deiktische gebaren tijdens spraakonderbrekingen. De studie omvatte 66 universiteitsstudenten. De deelnemers werden gevraagd een taalvaardigheidstest te maken. Na de C-test werden filosofische vragen voorgelezen aan de tweetallen, met de opdracht om te discussiëren en tot een consensus te komen. Video's van deze discussies werden gecodeerd met behulp van ELAN, na een M3D-training. Participanten werden verdeeld in een hoge en lage taalvaardigheid groep op basis van de mediaan van de genormaliseerde taalvaardigheidstest scores. De resultaten waren deels in lijn met de verwachtingen. Personen met een hoge taalvaardigheid leken iconische gebaren vaker te gebruiken tijdens spraakonderbrekingen dan degenen met een lage taalvaardigheid, zoals voorspeld. In tegenstelling tot de verwachtingen gebruikten zij echter ook meer deiktische gebaren, die juist vaker werden verwacht bij personen met een lagere taalvaardigheid. Deze studie suggereert dat sprekers met een hogere taalvaardigheid mogelijk meer iconische en deiktische gebaren gebruiken tijdens spraakonderbrekingen, wat mogelijk een accentuerende functie weerspiegelt of wijst op een flexibeler gebruik van gebaren ter ondersteuning van hun boodschap. Vervolgonderzoek kan kijken naar de invloed van culturele factoren op het gebruik van gebaren door middel van de thinking for speaking hypothese. Sleutelwoorden: taalvaardigheid, L1, L2, spraakonderbrekingen, iconische gebaren, deiktische gebaren.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Jonge-Hoekstra, L. de
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 06 Jun 2025 09:29
Last Modified: 06 Jun 2025 09:29
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4914

Actions (login required)

View Item View Item