Dumas, Eva (2025) “Ik bepaal ook niet wat ouders op hún werk doen.” Hoe leerkrachten het omstreden onderwijs in seksuele en relationele vorming op de basisschool ervaren. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Masterthesis-E.-Dumas---S4123107.pdf Download (770kB) | Preview |
Abstract
Hoewel het Ministerie van Onderwijs het belang van relationele en seksuele vorming (RSV) onderstreept, blijkt uit onderzoek dat het geven van RSV een complexe taak kan zijn voor leerkrachten in het basisonderwijs. Bovendien is RSV in groeiende mate onderhevig aan maatschappelijke en politieke debatten. Deze debatten kunnen begrepen worden vanuit bredere discussies over burgerschapsvorming en seksuele opvoeding. Vanuit deze perspectieven worden drie centrale spanningsvelden zichtbaar binnen RSV: (1) over seksueel burgerschap, (2) over seksualiteit in relatie tot de kindertijd, en (3) over zeggenschap. Dit onderzoek verkent hoe leerkrachten in het basisonderwijs deze spanningsvelden ervaren en hoe zij daarin navigeren. Aan de hand van een kwalitatieve onderzoeksmethode zijn diepte-interviews afgenomen met negen leerkrachten. De bevindingen laten zien dat leerkrachten te maken krijgen met verschillende betrokkenen, zoals ouders en collega’s, die uiteenlopende opvattingen hebben over seksueel burgerschap, de geschiktheid van RSV en de verantwoordelijkheid voor seksuele opvoeding. De resultaten bevestigen dat leerkrachten de drie spanningsvelden op uiteenlopende manieren tegenkomen. Om hierin te navigeren, zetten zij strategieën van begrenzing, standvastigheid of een combinatie daarvan in, waarmee zij balanceren tussen hun professionele visie en de verwachtingen van anderen. De resultaten laten tevens zien dat de strategieën die leerkrachten toepassen mede bepaald worden door hun houding tegenover de spanningsvelden rondom RSV . Concluderend toont deze studie dat RSV in essentie een normatief en omstreden onderwijsdomein is, wat vraagt om een kritische reflectie op de plaats van RSV binnen het onderwijs.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Bartelink, B.E. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Ethics and Education: philosophy, history and law [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 10 Jun 2025 12:03 |
Last Modified: | 10 Jun 2025 12:03 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4917 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |