Javascript must be enabled for the correct page display

Invloed van Zelfeffectiviteit op het gebied van Inclusief Onderwijs op Besluiten rondom Inclusief Onderwijs omtrent een Leerling met Gedragsproblematiek: Mediërende Werking van Leerlingspecifieke Zelfeffectiviteit

Knol, Anne (2025) Invloed van Zelfeffectiviteit op het gebied van Inclusief Onderwijs op Besluiten rondom Inclusief Onderwijs omtrent een Leerling met Gedragsproblematiek: Mediërende Werking van Leerlingspecifieke Zelfeffectiviteit. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
MasterthesisAnneKnols4836162.pdf

Download (760kB) | Preview

Abstract

Internationale verdragen hebben wereldwijd de aandacht voor inclusief onderwijs vergroot. Inclusief onderwijs houdt in dat alle kinderen samen onderwijs volgen in dezelfde school. Om dit te bereiken is het van belang dat kinderen met extra ondersteuningsbehoeften zo veel mogelijk aan het reguliere onderwijs deelnemen en niet worden verwezen naar speciaal onderwijs. Uit eerder onderzoek blijkt dat de algemene zelfeffectiviteit van leerkrachten invloed heeft op de besluiten die zij maken rondom inclusief onderwijs, zoals het verwijzen van een leerling naar speciaal onderwijs. Het is echter onduidelijk in hoeverre zelfeffectiviteit specifiek op het gebied van inclusief onderwijs hierop van invloed is en of leerlingspecifieke zelfeffectiviteit een mediërende rol speelt in deze relatie bij toekomstige leerkrachten. Dit is onderzocht via een cross-sectioneel vignetonderzoek aan de hand van een vragenlijst afgenomen bij toekomstige leerkrachten (N = 62). Op basis van dit onderzoek lijkt er geen sprake van een relatie tussen zelfeffectiviteit op het gebied van inclusief onderwijs en besluiten rondom inclusief onderwijs en er lijkt ook geen sprake van een mediërende werking van leerlingspecifieke zelfeffectiviteit. Wel lijken toekomstige leerkrachten die meer zelfeffectiviteit ervaren in het implementeren van inclusief onderwijs, ook meer leerlingspecifieke zelfeffectiviteit te ervaren om een leerling met gedragsproblematiek te begeleiden. Daarnaast vinden toekomstige leerkracht de plaatsing in het regulier onderwijs geschikter voor deze leerling, wanneer zij een hogere leerlingspecifieke zelfeffectiviteit ervaren. Het is van belang om meer onderzoek te doen naar leerlingspecifieke zelfeffectiviteit en om hier meer aandacht voor te hebben in de praktijk om het Nederlandse onderwijssysteem inclusiever te maken.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Middel, F.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 10 Jun 2025 12:06
Last Modified: 10 Jun 2025 12:06
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4918

Actions (login required)

View Item View Item