Javascript must be enabled for the correct page display

De rol van Autonomie-Ondersteuning bij het Ervaren van Flow Tijdens Docent-Student-Interacties — een Scoping Review

Bootsveld, Megan (2025) De rol van Autonomie-Ondersteuning bij het Ervaren van Flow Tijdens Docent-Student-Interacties — een Scoping Review. Master thesis, Psychology.

[img] Text
Master-thesis-MMBootsveld.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (525kB)

Abstract

Deze scoping review werd uitgevoerd om inzicht te krijgen in hoe autonomieondersteuning door de docent in interactie met studenten de ervaring van motivatie en flow van studenten beïnvloedt, met gebruik van de zelfdeterminatietheorie (SDT) en de flowtheorie als theoretische kaders. De gegevens werden geanalyseerd en gepresenteerd volgens de PRISMA-ScR-richtlijnen. Een systematische zoektocht in PsycInfo, ERIC en Web of Science, gevolgd door twee screeningsrondes, resulteerde in 11 studies die voldeden aan onze inclusiecriteria. De bevindingen in de geïncludeerde studies laten consistent zien dat autonomieondersteuning, zowel in de manier van lesgeven van de docent als in de structuur van de les, een positief effect heeft op de flow-ervaring van studenten. Er werden verschillende mediatoren geïdentificeerd die deze relatie kunnen beïnvloeden. Hoewel de autonomieondersteuning van de leerkracht belangrijk is voor het bevorderen van flow, lijkt het gevoel van competentie ook belangrijk te zijn in dit proces. Vervolgonderzoek zou zich kunnen richten op de rol van competentie en de onderlinge interacties tussen competentie, autonomie, motivatie en andere constructen in de context van flow-ervaringen. Deze review biedt waardevolle inzichten voor opvoeders die hun autonomie-ondersteunende praktijken willen verbeteren en biedt richtingen voor toekomstig onderzoek door zowel bestaande kennis als hiaten in de literatuur te benadrukken.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Jonge-Hoekstra, L. de
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Ontwikkelingspsychologie (O) [Master Psychology]
Date Deposited: 11 Jun 2025 12:52
Last Modified: 11 Jun 2025 12:52
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4920

Actions (login required)

View Item View Item