Schepers, Anne (2025) Kracht en kwetsbaarheid van het netwerk: Een systematische literatuurreview naar de invloed van netwerkkenmerken op traumaherstel bij jongeren. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
SchepersADLMasterthesisOrthopedagogiekmei2025.pdf Download (879kB) | Preview |
Abstract
Abstract Achtergrond: Jongeren die ingrijpende gebeurtenissen meemaken, lopen een verhoogd risico op langdurige traumagerelateerde klachten. Onderzoek toont aan dat sociale steun een beschermende factor is bij traumaherstel, maar het is onduidelijk welke specifieke netwerkkenmerken daadwerkelijk bijdragen aan herstel of juist belemmerend werken. Doel: In deze studie is onderzocht welke netwerkkenmerken volgens de wetenschappelijke literatuur een beschermende of belemmerende invloed hebben op traumaherstel bij jongeren. Methode: Een systematische literatuurreview is uitgevoerd op basis van 2602 wetenschappelijke publicaties waarvan er 49 publicaties zijn geïncludeerd. Middels kwalitatieve inhoudsanalyse zijn er netwerkkenmerken geïdentificeerd en geclassificeerd als structureel netwerkkenmerk, interactief netwerkkenmerk of persoonsgebonden. Resultaten: In totaal zijn 21 unieke netwerkkenmerken geïdentificeerd, gegroepeerd in negen thematische categorieën. Beschermende kenmerken hebben vooral betrekking op emotionele steun, stabiliteit, gedeelde betekenisgeving en responsieve communicatie. Daarnaast beïnvloed onvoorspelbaarheid in het netwerk, sociale isolatie en de afwezigheid van steun op cruciale momenten het herstel na trauma juist negatief. Interactiekenmerken blijken het vaakst doorslaggevend, terwijl persoonsgebonden factoren met name invloed hebben op hoe steun ervaren en verwerkt wordt. Conclusie: De studie maakt duidelijk dat netwerksteun pas betekenisvol wordt wanneer deze ingebed is in een responsieve, veilige en langdurige relatie. Niet enkel de aanwezigheid van steun is bepalend, maar de manier waarop die wordt ervaren, geïnterpreteerd en ingebed is in de relationele context waarin jongeren herstellen. Deze inzichten vragen om een fundamentele verschuiving van een instrumentele naar een relationeel-contextuele benadering van steun in beleid en praktijk.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Assen, A.G. van |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 17 Jun 2025 07:27 |
Last Modified: | 17 Jun 2025 07:27 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4925 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |