Kromkamp, Nienke (2025) Neemt het automatiseren van rekenen op de basisschool toe of af? Een herhaald cross-sectioneel onderzoek naar rekendrempels in 2011 en 2023. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Nienke-Kromkamp---S5721695---Thesis.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
Samenvatting Titel: Neemt het automatiseren van rekenen op de basisschool toe of af? Een cross-sectioneel onderzoek. Probleemstelling: Automatiseringsvaardigheden zijn essentieel voor de verdere ontwikkeling van rekenprestaties. Er bestaan zorgen over een mogelijke daling van deze vaardigheden bij leerlingen, maar het is onduidelijk of dit ook geldt voor het beheersen van cruciale rekendrempels in het basisonderwijs. Vraagstelling: De centrale vraag binnen dit onderzoek luidt: ’In hoeverre is er een trend zichtbaar in het beheersen van de cruciale rekendrempels tussen de leerlingen uit groep 6 en groep 7 van januari/februari 2011 en leerlingen van groep 6 en groep 7 uit maart 2023?’. Deze hoofdvraag is onderverdeeld in drie deelvragen die gericht zijn op verschillen binnen de cruciale drempels onderling, de scores van de 10 procent zwakst scorende leerlingen en op de verschillen op genderniveau. Methode: Voor het beantwoorden van deze vraag is een cross-sectioneel onderzoeksdesign gebruikt. De toetsresultaten van 1129 leerlingen uit 2011 en 969 leerlingen uit 2023 zijn geanalyseerd. De prestaties op vijf cruciale rekendrempels (3a, 3b, 4c, 4d en 5b) zijn onderzocht met behulp van beschrijvende statistiek en onafhankelijke t-toetsen. Resultaten: De analyses laten zien dat er een positieve trend zichtbaar is tussen de meting van 2011 en de meting van 2023. Significante verschillen zijn daarnaast vastgesteld binnen de jaargroepen (groep 6 en groep 7) en op genderniveau. Ook binnen de zwakst scorende 10% van de leerlingen is een positieve trend waarneembaar. Conclusies: De resultaten wijzen op een structurele verbetering van automatiseringsvaardigheden bij leerlingen in de bovenbouw van het basisonderwijs. Mogelijke verklaringen voor deze positieve trend zijn verbeterde rekenmethodes, meer nadruk op oefening en het gebruik van digitale leermiddelen. Vervolgonderzoek kan zich richten op de mogelijk onderliggende oorzaken van het verschil op genderniveau.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Minnaert, A.E.M.G. and Hofstetter, W.H. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 17 Jun 2025 07:27 |
Last Modified: | 17 Jun 2025 07:27 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4926 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |