Javascript must be enabled for the correct page display

Samenwerking Onderwijs en Jeugdhulp in het speciaal en regulier onderwijs: een kwalitatief onderzoek naar de ervaringen van ouders

Koops, Myrthe (2025) Samenwerking Onderwijs en Jeugdhulp in het speciaal en regulier onderwijs: een kwalitatief onderzoek naar de ervaringen van ouders. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
MasterscriptieMKoops4930495-.pdf
Restricted to Repository staff only until 4 July 2026.

Download (589kB)

Abstract

In Nederland heeft de Wet Passend Onderwijs als doel om alle leerlingen een passende plek in het onderwijs te bieden. Leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften hebben vaak, naast ondersteuning op school, ook extra ondersteuning vanuit de jeugdhulp nodig. Een goede samenwerking tussen de jeugdhulp, school en ouders is hiervoor essentieel, maar in de praktijk is deze samenwerking beperkt. De Samenwerking Speciaal Onderwijs en Jeugdhulp (SSOJH) en de Samenwerking Regulier Onderwijs en Jeugdhulp (SROJH) zorgen voor een samenwerking tussen hulpverleners, leerkrachten en ouders. Er is echter nog geen onderzoek gedaan naar de ervaringen van ouders. Door middel van semi-gestructureerde interviews met ouders (SSOJH: n = 6, SROJH: n = 4) is de volgende onderzoeksvraag beantwoord: ‘’Wat zijn de ervaringen van ouders binnen de Samenwerking Onderwijs en Jeugdhulp in het regulier (SROJH) en het speciaal (SSOJH) onderwijs, en in hoeverre zit hierin een verschil?’’ Ouders vinden de samenwerking erg belangrijk. Over het algemeen zijn ouders in de SSOJH positiever, vooral door een betere communicatie, informatievoorziening en betrokkenheid. In de SROJH worden meer knelpunten ervaren, zoals een gebrekkige communicatie, betrokkenheid, ondersteuning, navolging en focus op de thuissituatie. De samenwerking met hulpverleners wordt positief beoordeeld, maar in de SROJH ervaren ouders knelpunten, zoals een gebrek aan communicatie, afstemming en deskundigheid. De samenwerking met leerkrachten wordt negatiever beoordeeld, vooral in de SROJH, waar ouders een gebrek aan communicatie, vertrouwen en deskundigheid ervaren. Naast dat dit onderzoek een aantal beperkingen en sterke punten heeft, kunnen er aanbevelingen worden gedaan voor vervolgonderzoek en de praktijk.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Kupers, W.E.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 17 Jun 2025 12:02
Last Modified: 20 Jun 2025 14:56
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4931

Actions (login required)

View Item View Item