Folkerts, Silke (2025) De invloed van zelfeffectiviteit op het gebied van inclusief onderwijs van toekomstige leerkrachten op het besluit om een leerling met een cognitieve ondersteuningsbehoefte door te verwijzen naar het speciaal onderwijs. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Silkes3974057MasterscriptieDef.pdf Download (657kB) | Preview |
Abstract
Inclusief onderwijs beoogt dat alle leerlingen, ongeacht hun ondersteuningsbehoeften, kunnen deelnemen aan regulier onderwijs. Toch worden er nog veel leerlingen verwezen naar het speciaal onderwijs. Eerder onderzoek suggereert dat de zelfeffectiviteit van leerkrachten hierin een rol speelt. Zelfeffectiviteit is het geloof in het eigen vermogen om specifieke taken succesvol uit te voeren. De huidige inclusieve onderwijspraktijk vraagt een specifieke vorm van zelfeffectiviteit van leerkrachten waar in deze studie onderzoek naar wordt gedaan: zelfeffectiviteit op het gebied van inclusief onderwijs (ZEIO). In dit onderzoek wordt een vignetstudie uitgevoerd om te onderzoeken in hoeverre ZEIO bij toekomstige leerkrachten samenhangt met hun beslissing om een leerling met een cognitieve ondersteuningsbehoefte wel of niet door te verwijzen naar het speciaal onderwijs. Drie dimensies van ZEIO worden onderzocht: inclusieve instructie, samenwerking met professionals en omgaan met storend gedrag. 51 pabostudenten vulden een vragenlijst in, bestaande uit de TEIP-SF, een vignet over een leerling met een cognitieve ondersteuningsbehoefte, en twee vragen over het besluit. De resultaten toonden geen significante relatie tussen zelfeffectiviteit, de drie dimensies van ZEIO en het besluit om een leerling door te verwijzen naar het speciaal onderwijs. Wel bleek dat studenten sterk verschilden in hun oordeel over dezelfde casus, wat suggereert dat andere factoren mogelijk zwaarder wegen dan zelfeffectiviteit. Aanbevolen wordt dat opleidingen meer aandacht besteden aan besluitvorming rond doorverwijzing. Sleutelwoorden: Zelfeffectiviteit, inclusief onderwijs, besluitvorming, doorverwijzing speciaal onderwijs, toekomstige leerkrachten, cognitieve ondersteuningsbehoefte.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Middel, F. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 17 Jun 2025 12:03 |
Last Modified: | 17 Jun 2025 12:03 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4932 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |