Dijkstra, Elisabeth (2025) Een kwalitatief onderzoek naar oppressie van begeleiders in de gehandicaptenzorg. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
![]() |
Text
MasterthesisElisabethDijkstra.pdf Restricted to Repository staff only Download (668kB) |
Abstract
De gehandicaptenzorg kampt met een toenemende (vrijwillige) uitstroom van zorgprofessionals, hetgeen de continuïteit en kwaliteit van zorg aan een kwetsbare groep cliënten onder druk zet. Eerdere studies in klinische settingen, zoals ziekenhuizen en verpleeghuizen, suggereren dat sociaal ongewenst gedrag in onderlinge samenwerkingsrelaties een risico vormt voor de uitstroom van zorgprofessionals. De hiërarchische organisatiestructuur in klinische settingen lijkt aan deze onderdrukking bij te dragen. Over onderdrukking van begeleiders in een niet-klinische setting zoals de gehandicaptenzorg, is echter nog weinig bekend. In deze kwalitatieve studie staat de vraag centraal hoe onderdrukking, oftewel oppressie, tot uiting komt in samenwerkingsrelaties van begeleiders met collega’s, leidinggevenden en behandelaren. Het doel is om inzicht te krijgen in hoe oppressie zich mogelijk manifesteert in horizontale- en verticale samenwerkingsrelaties van begeleiders in de gehandicaptenzorg. Er zijn tien semigestructureerde interviews (n=10) afgenomen. Het onderzoek is gebaseerd op het theoretisch kader van Young (1990) dat vijf gezichten van oppressie onderscheidt: exploitatie, marginalisatie, machteloosheid, cultureel imperialisme en geweld. Deze blijken allen in horizontale en verticale samenwerkingsrelaties voor te komen. Enkele manifestaties zijn: overvragen, onveilige werkomstandigheden (exploitatie), buitensluiten, respectloosheid (marginalisatie), gebrek aan invloed en zeggenschap (machteloosheid), het opleggen van behandelperspectieven, dominantie, respectloosheid (cultureel imperialisme), roddelen en intimidatie (geweld). Deze studie laat zien dat oppressie zich in uiteenlopende vormen manifesteert in de dagelijkse praktijk van de gehandicaptenzorg. Daarmee biedt het inzichten in structurele knelpunten die bijdragen aan onvrede onder begeleiders en vormt het een aanknopingspunt voor organisaties om bestaande samenwerkingsculturen kritisch te herzien.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Brouwer, J. and Lopez Lopez, M. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 17 Jun 2025 11:50 |
Last Modified: | 17 Jun 2025 11:50 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4935 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |