Schoemaker, Henrieke (2025) Een kwalitatief onderzoek naar positieve en negatieve ervaringen van jeugdzorgprofessionals in samenwerkingsrelaties. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
![]() |
Text
250523HSchoemakerThesis.pdf Restricted to Repository staff only Download (611kB) |
Abstract
Uit onderzoek blijkt dat de inclusiviteit binnen gezondheidsorganisaties onder druk staat en dat oppressie ervaren wordt door zorgprofessionals. Het doel van dit onderzoek is om de positieve en negatieve ervaringen, waaronder oppressie, in kaart te brengen in een jeugdzorgorganisatie met een hiërarchische structuur. Young (1990) omschrijft vijf gezichten die duiden op oppressie van een groep die relevant zijn voor de gezondheidszorg, namelijk: exploitatie (uitbuiting), marginalisering (buitengesloten worden van kansen door ongelijke machtsverhoudingen), machteloosheid, cultureel imperialisme (de normen van een dominante groep bepalen de standaard) en geweld. Voor dit onderzoek zijn tien interviews afgenomen bij jeugdzorgprofessionals werkzaam bij één jeugdzorgorganisatie. Binnen het interview is de hiërarchie in kaart gebracht met sociogrammen en zijn zowel positieve als negatieve ervaringen uitgevraagd. Jeugdzorgprofessionals geven aan dat er hiërarchie is in de jeugdzorg door kennis en machtsverschillen. Desondanks ervaren ze positieve en gelijkwaardige samenwerkingsrelaties op de werkvloer. Als verschillen in macht en kennis door leidinggevenden of gedragswetenschappers echter gebruikt worden om controle uit te oefenen op jeugdzorgprofessionals of leiden tot buitensluiting van kennis en scholing kan er gesproken worden van oppressie in de vorm van cultureel imperialisme en marginalisatie. De jeugdzorgprofessionals voelen zich minderwaardig behandeld als macht, kennis en hiërarchie respectloos wordt ingezet. Exploitatie door het ervaren van hoge werkdruk en overvraging en geweld in de vorm van negeren of pesten wordt in mindere mate ervaren in vergelijking met cultureel imperialisme en marginalisatie. Overkoepelend wordt machteloosheid ervaren, vaak in combinatie met een van de andere vormen van oppressie.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Brouwer, J. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 17 Jun 2025 13:46 |
Last Modified: | 17 Jun 2025 13:46 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4936 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |