Luichies, Eva (2025) Invloed geslacht op participatie van kinderen in jeugdbeschermingsonderzoeken. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
MasterthesisEva-LuichiesS3958590.pdf Download (554kB) | Preview |
Abstract
Volgens het Kinderrechtenverdrag hebben kinderen het recht te participeren in zaken die hen aangaan. Dit geldt ook voor kinderen die te maken hebben met jeugdbeschermingsinstanties. Dit onderzoek richt zich op mogelijke verschillen in de mate van betekenisvolle participatie tussen jongens en meisjes in Nederlandse jeugdbeschermingsonderzoeken. Betekenisvolle participatie bestaat uit drie vormen: informeren, horen en betrekken. In dit onderzoek werd gebruikgemaakt van bestaande data uit het Hestia-project: een cross-sectioneel vergelijkend onderzoek naar jeugdbeschermingsinstanties. De steekproef bestond uit 292 kinderen (4-17 jaar), afkomstig uit dossiers van Veilig Thuis (hierna: VT) en de Raad voor de Kinderbescherming (hierna: RvdK). De mate van betekenisvolle participatie werd gemeten met de Meaningful Participation Assessment Tool (hierna: MPAT), bestaande uit 13 items verdeeld over de drie domeinen van betekenisvolle participatie. χ²-analyses toonden aan dat meisjes significant vaker werden geïnformeerd, gehoord en betrokken bij de besluitvorming. Meisjes scoorden daarnaast gemiddeld significant hoger op de MPAT-somscore. Dit toont aan dat meisjes significant meer participeren in jeugdbeschermingsonderzoeken dan jongens. Uit beschrijvende analyses bleek dat meer dan de helft van de kinderen geen enkele vorm van participatie ervoer. De meervoudige lineaire regressieanalyse toonde aan dat geslacht, type jeugdbeschermingsinstantie en leeftijd gezamenlijk 40.3% van de variantie in participatiescores verklaarden. Participatie bleek hoger bij meisjes, RvdK-onderzoeken en naarmate de leeftijd toenam. De resultaten wijzen op structurele ongelijkheden in participatiekansen tussen jongens en meisjes. Dit onderstreept het belang van bewustwording bij professionals over mogelijk gendergerelateerde opvattingen. Daarnaast roept dit op tot praktijkgerichte interventies die de participatie van alle kinderen, maar vooral jongens, moeten versterken.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Middel, F. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 17 Jun 2025 13:47 |
Last Modified: | 17 Jun 2025 13:47 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4937 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |