Lemstra, Dennis (2025) Het Meten van Sense of Belonging bij Kinderen in het Primair en Voortgezet Onderwijs: Een Systematische Review. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
![]() |
Text
Masterthesis-SoB-Dennis-Lemstra-S6159850-30-05-2025.pdf Restricted to Repository staff only until 17 June 2033. Download (603kB) |
Abstract
Inclusief onderwijs vraagt niet alleen om fysieke aanwezigheid van diverse leerlingen, maar ook om een sterk gevoel van Sense of Belonging (SoB). Dit onderzoek biedt een systematisch overzicht van meetinstrumenten die SoB meten bij kinderen in het primair (vier -11 jaar) en voortgezet (12-18 jaar) onderwijs. Aan de hand van het integratief raamwerk van Allen et al. (2021), waarbij SoB wordt gezien als het dynamisch construct bestaande uit; competenties, kansen, motivatie en percepties. Er is onderzocht in hoeverre bestaande meetinstrumenten deze componenten meenemen. Via een systematische literatuursearch volgens PRISMA richtlijnen in SocINDEX, PsycINFO en ERIC zijn uiteindelijk 18 studies met daarin 14 verschillende meetinstrumenten geïncludeerd tussen 2016 en 2024. De meeste instrumenten richten zich uitsluitend op percepties van SoB, terwijl andere componenten nauwelijks worden meegenomen. Instrumenten tonen overwegend goede psychometrische eigenschappen, maar geschikte instrumenten voor jonge kinderen in het primair onderwijs blijken er onvoldoende. Voor toekomstig onderzoek wordt aanbevolen nieuwe meetinstrumenten te ontwikkelen die niet alleen percepties meten, maar ook aandacht hebben voor de ontwikkeling van sociale vaardigheden, het creëren van kansen om erbij te horen en de motivatie van leerlingen om zich te verbinden met anderen. Vooral binnen het primair onderwijs is behoefte aan meetinstrumenten die aansluiten bij de belevingswereld en ontwikkelingsfase van jonge kinderen onder de acht jaar. Trefwoorden: sense of belonging, meetinstrumenten, schoolgaande kinderen, adolescenten en jongeren
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Kamphorst, E. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 17 Jun 2025 13:50 |
Last Modified: | 17 Jun 2025 13:50 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4939 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |