Kooi, Marion (2025) Wat hoogbegaafde studenten écht nodig hebben: Een kwantitatief onderzoek naar de basisbehoeften, de intrinsieke motivatie en het welzijn van hoogbegaafde studenten in het hoger onderwijs. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
MasterthesisMarion-KooiS4407040.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
Het hoger onderwijs sluit onvoldoende aan bij de specifieke behoeften van hoogbegaafde studenten, waardoor deze studenten diverse uitdagingen ervaren. Er ontbreekt kennis over hoe deze behoeften effectief ondersteund kunnen worden. Deze studie onderzocht welke behoeften hoogbegaafde studenten ervaren en hoe die samenhangen met hun motivatie en welzijn. Een kwantitatief cross-sectioneel design werd toegepast met een steekproef van 96 studenten uit het hoger onderwijs. Middels mediatieanalyses is de rol van de basisbehoeften uit de zelfdeterminatietheorie onderzocht in de relatie tussen de mate van hoogbegaafdheid en intrinsieke motivatie enerzijds en welzijn anderzijds. De resultaten tonen een positieve relatie tussen de mate van hoogbegaafdheid en intrinsieke motivatie, deels gemedieerd door competentie. De relatie tussen de mate van hoogbegaafdheid en welzijn wordt volledig gemedieerd door autonomie (negatief effect) en competentie (positief effect). Deze bevindingen suggereren dat hoogbegaafde studenten meer intrinsiek gemotiveerd zijn en dat deze motivatie versterkt wordt door de mate waarin zij zich competent voelen. De mate van hoogbegaafdheid heeft geen direct effect op welzijn. Wel blijkt dat een hogere mate van hoogbegaafdheid samenhangt met een lager gevoel van autonomie, wat leidt tot een lager welzijn, en met een hoger gevoel van competentie, wat juist bijdraagt aan een hoger welzijn. Op basis van deze resultaten wordt aanbevolen hoogbegaafde studenten meer uitdaging en vrijheid te bieden. Vervolgonderzoek is nodig om te bepalen hoe dit effectief in de onderwijspraktijk kan worden gerealiseerd.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Post, W.J. and Menninga, A. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 18 Jun 2025 14:12 |
Last Modified: | 18 Jun 2025 14:12 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4940 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |