Javascript must be enabled for the correct page display

Maken Studentmentoren het Verschil? Een Longitudinale Mediatieanalyse van de Invloed van Immediacy en Verbondenheid op de Studietevredenheid van Studenten

Prins, Imre (2025) Maken Studentmentoren het Verschil? Een Longitudinale Mediatieanalyse van de Invloed van Immediacy en Verbondenheid op de Studietevredenheid van Studenten. Bachelor thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
BachelortheseImrePrinsS5075645FINAL.pdf

Download (689kB) | Preview

Abstract

Een hoge mate van studietevredenheid hangt samen met positieve academische en psychologische uitkomsten. Het wordt gezien als een belangrijke indicator van studiesucces en welzijn. Dit longitudinale onderzoek had als doel te onderzoeken of immediacygedrag van studentmentoren bijdraagt aan studietevredenheid via een gevoel van verbondenheid. Immediacy verwijst naar gedrag van de mentor zoals oogcontact, een open houding en persoonlijke betrokkenheid. De steekproef bestond uit 57 eerstejaarsstudenten Psychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen (M = 19 jaar, 84% vrouw). Studenten vulden op drie meetmomenten een online vragenlijst in over mentor immediacy, verbondenheid en studietevredenheid. De resultaten lieten zien dat mentor immediacy op het eerste meetmoment een significant positief effect had op verbondenheid op het tweede meetmoment. Verbondenheid op het tweede meetmoment hing vervolgens significant samen met studietevredenheid op het derde meetmoment. Er werd echter geen significant direct effect gevonden van mentor immediacy op studietevredenheid. Ook het verwachte indirecte effect via verbondenheid was niet significant, hoewel de richting positief was. Deze bevindingen sluiten aan bij de Self-Determination Theory (Deci & Ryan, 1985). In deze theorie wordt verbondenheid gezien als een psychologische basisbehoefte. De resultaten kunnen echter ook worden geïnterpreteerd vanuit het socio-cognitieve model van studietevredenheid (Lent, 2004). Binnen dit model zouden factoren zoals zelfeffectiviteit of ervaren ondersteuning de relatie tussen immediacy en tevredenheid mogelijk beter kunnen verklaren. De resultaten benadrukken het belang van sociale processen in het onderwijs en bieden aanknopingspunten voor mentortrainingen. Beperkingen worden besproken. Toekomstig onderzoek zou experimentele designs en meer diverse steekproeven moeten gebruiken.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Donofrio, S.M.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 18 Jun 2025 14:17
Last Modified: 18 Jun 2025 14:17
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4943

Actions (login required)

View Item View Item