Javascript must be enabled for the correct page display

Ouderschap en welzijn: verschillende dimensies, verschillende relaties? De rol van opleidingsniveau in de relatie tussen ouderschap, levenstevredenheid en affect

Brasjen, Anne (2025) Ouderschap en welzijn: verschillende dimensies, verschillende relaties? De rol van opleidingsniveau in de relatie tussen ouderschap, levenstevredenheid en affect. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Thesis-Anne-Brasjen-S5783348-30-05-2025.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (1MB)

Abstract

Samenvatting Deze thesis onderzoekt de relatie tussen ouderschap en welzijn, waarbij eerder onderzoek zowel positieve als negatieve verbanden laat zien. De centrale vraag is in hoeverre opleiding de relatie tussen ouderschap en drie welzijnsdimensies (levenstevredenheid, positief affect en negatief affect) modereert. Met een crosssectionele analyse onder 7.799 Nederlandse volwassenen werden regressieanalyses uitgevoerd. Levenstevredenheid werd hierbij gemeten met de Manchester Short Assessment of Quality of Life (MANSA), affect met de Positive and Negative Affect Schedule (PANAS), opleidingsniveau werd onderzocht als mogelijke moderator en geslacht en leeftijd werden opgenomen als controlevariabelen. Gemiddeld rapporteerden ouders een hogere levenstevredenheid, meer positief en minder negatief affect dan niet-ouders. De positieve samenhang met levenstevredenheid was significant sterker bij laagopgeleiden ten opzichte van hoogopgeleiden, terwijl opleidingsniveau geen verschil maakte voor de affectscores. Hoewel de verklaarde variantie beperkt was, suggereren de resultaten dat ouderschap vooral bij laagopgeleiden samenhangt met meer cognitief welzijn, mogelijk omdat kinderen extra betekenis bieden wanneer andere statussymbolen schaars zijn. Affectieve reacties zijn mogelijk universeler van aard en daardoor minder afhankelijk van opleidingsniveau. De studie benadrukt het belang van een multidimensionaal welzijnskader dat onderscheid maakt tussen cognitieve en affectieve dimensies, waardoor beter inzicht ontstaat in de relatie tussen ouderschap, welzijn en contextuele factoren zoals opleidingsniveau. Ten slotte beveelt deze studie aan om beleid te richten op het stimuleren van positieve gezinsinteracties en het waarderen van ouderschap, met bijzondere aandacht voor lager opgeleiden die hier mogelijk het meest van profiteren.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Wardenaar, K.J.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 18 Jun 2025 14:18
Last Modified: 18 Jun 2025 14:18
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4944

Actions (login required)

View Item View Item