Bencherif, Sämira (2025) Factoren in multidisciplinaire diagnostiek die bijdragen aan een gedragen integratief beeld. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Masterthesis-Smira-Bencherif-S6065368.pdf Download (546kB) | Preview |
Abstract
Een gedragen integratief beeld waarin de cliënt zich herkent, draagt bij aan positieve behandeluitkomsten. Omdat vanuit een intake het integratief beeld niet altijd direct helder is, heeft een jeugdhulpinstelling in Noord-Nederland op basis van vijf leidende uitgangspunten (systeemgericht werken, multidisciplinair werken, handelingsgerichte diagnostiek, resultaatgericht werken en toetsbaar werken) de module Multidisciplinaire Diagnostiek (MDD) ontwikkeld. Hoewel bekend is dat deze diagnostische principes bijdragen aan betere uitkomsten van zorg, is nog onbekend in hoeverre deze principes in de praktijk worden toegepast. Aan de hand van semigestructureerde interviews met gedragswetenschappers (N=4) en ambulant hulpverleners (N=3), zijn de bevorderende en belemmerende factoren en ervaren uitkomsten van MDD onderzocht. De hulpverleners werken over het algemeen volgens de leidende uitgangspunten. Daarnaast geven de hulpverleners aan dat deze uitganspunten bijdragen aan het komen tot een gedragen integratief beeld. Met name factoren vanuit de systeemgerichte- en multidisciplinaire aanpak worden als bevorderend genoemd in het realiseren van een gedragen integratief beeld. De resultaten gaven echter aan dat de leidende uitgangspunten nog niet eenduidig in de praktijk worden toegepast, waarbij de hulpverleners een behoefte aangeven aan meer uniformiteit in de werkwijze van MDD. Huidig onderzoek richtte zich uitsluitend op de mate waarin hulpverleners werken volgens de leidende uitgangspunten, en in hoeverre deze werkwijze bijdraagt aan het realiseren van een gedragen integratief beeld. Ten behoeve van doelmatige inzet van diagnostiek, zou vervolgonderzoek zich kunnen richten op specifieke diagnostiek in relatie tot de casuskenmerken.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Assen, A.G. van |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 18 Jun 2025 14:46 |
Last Modified: | 18 Jun 2025 14:46 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4946 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |