Hartemink, Joanne (2025) De kennis over diversiteit in de reflecties van startende leerkrachten. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).
![]() |
Text
Bachelorscriptie-De-kennis-over-diversiteit-in-de-reflecties-van-startende-leerkrachten---Joanne-Hartemink.pdf Restricted to Repository staff only until 1 September 2025. Download (619kB) |
Abstract
Deze studie onderzoekt de critical incidents die beginnende leerkrachten in het basisonderwijs ervaren. Aan de hand van audioreflecties wordt onderzocht welke vormen van kennis met betrekking tot diversiteit naar voren komen in deze situaties. Tien participanten namen deel aan het onderzoek en reflecteerden elk op critical incidents waarin diversiteit een centrale rol speelde. Een kwalitatieve analyse van deze reflecties laat zien dat beginnende leerkrachten vaak metacognitieve opmerkingen maken en verwijzen naar eerder verworven kennis over diversiteit en kennis van hun leerlingen. Tegelijkertijd rapporteren zij een gebrek aan praktische kennis over hoe zij met diversiteit in de klas kunnen omgaan. Dit gebrek betreft met name de sociaaleconomische achtergrond en thuissituatie van leerlingen, gevolgd door etnisch-culturele achtergrond, beperkingen, en gender- en seksuele oriëntatie. De studie benadrukt hoe vaak diversiteit een rol speelt in de klascontext en onderstreept het belang van praktijkervaring voor het opbouwen van relevante kennis. Daarmee draagt het onderzoek bij aan een dieper begrip van de uitdagingen waarmee beginnende leerkrachten worden geconfronteerd op het gebied van diversiteit en van de kennis die zij nodig hebben om hiermee effectief om te gaan.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Deunk, M.I. |
Degree programme: | Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB) |
Differentiation route: | None [Bachelor AOLB] |
Date Deposited: | 19 Jun 2025 09:07 |
Last Modified: | 19 Jun 2025 09:08 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4947 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |