Javascript must be enabled for the correct page display

Multimodale Coördinatie in L1 en L2: De Relatie Tussen Representerende Gebaren en Spraakverstoringen

Jetten, Nina (2025) Multimodale Coördinatie in L1 en L2: De Relatie Tussen Representerende Gebaren en Spraakverstoringen. Bachelor thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
BTNEJettenFinal-2.pdf

Download (702kB) | Preview

Abstract

Communicatie tussen mensen is meer dan alleen woorden en vindt zowel verbaal als non-verbaal plaats. Er is aanzienlijk bewijs dat gebaren nauw verbonden zijn met spraak, wat wijst op een sterke onderlinge samenhang. Deze studie onderzoekt in welke mate de representerende gebaren samenhangen met spraakverstoringen bij mensen die in hun eerste (L1) of tweede (L2) taal spreken. Participanten werden ingedeeld in tweetallen in drie verschillende condities: L1-L1, L1-L2 en L2-L2. De tweetallen werden gefilmd, terwijl zij discussieerden over stellingen. Spraak en gebaren werden na afloop gecodeerd volgens de richtlijnen van M3D. We vonden geen significante verschillen tussen de drie condities in het aantal representerende gebaren, wat niet in is lijn met eerder onderzoek. Ook vonden we geen effect van condities op representerende gebaren tijdens spraakverstoringen. Dit is in strijd met lexical retrieval hypothesis. Een aanvullende analyse toonde dat er significant meer gebaren werden gemaakt tijdens vloeiende spraak dan tijdens spraakverstoringen. Dit is in lijn met eerder onderzoek, waaruit bleek dat gebaren stopten wanneer spraak stopte. Het huidige onderzoek is een eerste stap om dit aan te tonen, maar vervolgonderzoek is noodzakelijk om dit beter te verklaren, met een focus op de verschillen tussen L1- en L2-sprekers.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Jonge-Hoekstra, L. de
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 19 Jun 2025 09:15
Last Modified: 19 Jun 2025 09:15
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4949

Actions (login required)

View Item View Item