Hoogeveen, Mariska (2025) Reflectiekaarten "Werkzame elementen in de hulp aan gezinnen met zware opvoedproblemen en gezinnen met meervoudige en complexe problemen". Ervaringen van hulpverleners met de reflectiekaarten. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Reflectiekaarten-werkzame-elementen-in-de-hulp-aan-gezinnen-met-zware-opvoedproblemen-en-gezinnen-met-meervoudige-en-complexe-problemen.pdf Download (804kB) | Preview |
Abstract
Hulpverlening aan gezinnen met meervoudige en complexe problemen (GMCP) is een belangrijk en uitdagend onderdeel van de jeugdzorg en maatschappelijke ondersteuning. Deze gezinnen hebben te maken met een opeenstapeling van problemen op meerdere levensgebieden, zoals psychische problematiek, verslaving, schulden en armoede of huisvestingsproblemen (Knot-Dickscheit & Knorth, 2019, pp. 55–59). Hulpverleners proberen hun hulp af te stemmen op de wensen en behoeften van de gezinnen en de verschillende betrokken hulpverleningsinstanties. Om inzicht te krijgen of de geboden hulp daadwerkelijk de effectief werkzame elementen bevat, is het noodzakelijk om regelmatig op gestructureerde wijze te reflecteren (Evenboer, Reijneveld & Jansen, 2018; Benammar, 2005). Om deze reflectie te ondersteunen zijn in 2023 reflectiekaarten ontwikkeld, genaamd “Reflectiekaarten werkzame elementen in de hulp aan gezinnen met zware opvoedproblemen en gezinnen met meervoudige en complexe problemen”. Dit mixed-methods onderzoek had als doel de ervaringen van hulpverleners met het gebruik van deze reflectiekaarten te verkennen. Middels een vragenlijst en verdiepende interviews zijn opgedane ervaringen geïnventariseerd. De meerderheid van de respondenten sprak een positieve waardering uit. De bevindingen suggereren dat de kaarten ondersteuning bieden bij het bevorderen van verdieping, het vergroten van regie en overzicht en het creëren van ruimte om stil te staan bij een hulpverleningsproces. Volgens de meerderheid van de ondervraagde hulpverleners dragen de reflectiekaarten bij aan het verbeteren van de aansluiting van de hulp bij de wensen, behoeften en problemen van gezinnen. Tevens bieden de reflectiekaarten zicht op de toepassing van werkzame elementen. Om deze noodzakelijke reflectie nog beter te kunnen ondersteunen wordt aanbevolen om meer prikkelende en open vragen toe te voegen.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Knot-Dickscheit, J. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 19 Jun 2025 09:31 |
Last Modified: | 19 Jun 2025 09:31 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4953 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |