Smits, Fenna (2025) Jongerenparticipatie in Nij Begun. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Masterscriptie-F.A.M.-Smits-S4371143-YSP.pdf Download (567kB) | Preview |
Abstract
Jongerenparticipatie in Nij Begun Dit onderzoek richt zich op de structurele en duurzame implementatie van jongerenparticipatie binnen het herstelprogramma Nij Begun in Groningen en Noord-Drenthe. Via een kwalitatieve documentenanalyse van negen beleidsdocumenten is onderzocht in hoeverre jongeren betrokken worden bij de ontwikkeling en uitvoering van toekomstplannen. De onderzoeksvraag luidt: Op welke manier kan jongerenparticipatie binnen Nij Begun een structurele en duurzame positie innemen ten behoeve van Groningse jongeren? Voor de beantwoording is een conceptueel model ontwikkeld dat de vier elementen van Lundy (Voice, Space, Audience, Influence) combineert met het P-7 model van Cahill & Dadvand. De analyse laat zien dat Voice en Influence het vaakst voor komen: jongeren krijgen een stem, maar structurele borging of invloed ontbreekt vaak. Space en vooral Audience blijven onderbelicht, wat wijst op een gebrek aan structurele ruimte en terugkoppeling richting jongeren. Hoewel incidentele participatieprojecten goed doordacht zijn, ontbreekt een structureel vervolg. Jongerenparticipatie lijkt tot op heden vooral een beleidsambitie. Voor daadwerkelijke verankering zijn heldere doelen, structurele ondersteuning en een doorlopend participatieproces noodzakelijk. Aanbevelingen richten zich op het ontwikkelen van specifiek jongerenparticipatiebeleid, het aanstellen van ondersteunend personeel, en het borgen van participatie als integraal, cyclisch proces. Het onderzoek bevestigt bovendien de praktische toepasbaarheid van het gebruikte model en levert daarmee een bijdrage aan de wetenschappelijke kennis over jongerenparticipatie.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Schreuder, P.R. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Youth 0-21, Society and Policy [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 19 Jun 2025 14:26 |
Last Modified: | 19 Jun 2025 14:26 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4955 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |