Javascript must be enabled for the correct page display

Reflectiekaarten in de praktijk: ervaringen van hulpverleners en opleiders bij gezinnen met meervoudige en complexe problemen

Raciti, Isabella Rosa (2025) Reflectiekaarten in de praktijk: ervaringen van hulpverleners en opleiders bij gezinnen met meervoudige en complexe problemen. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
MasterthesisIsabellaRacitis4776593.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Onderzoek toont aan dat interventies voor gezinnen met meervoudige en complexe problemen (GMCP) beter werken wanneer werkzame elementen bewuster worden toegepast, bijvoorbeeld door te reflecteren op de geboden hulp. Om hulpverleners en opleiders hiermee te ondersteunen, zijn binnen een ZonMw-project reflectiekaarten ontwikkeld waarmee hulpverleners en opleiders kunnen reflecteren op de geboden hulp aan gezinnen met zware opvoedproblemen en GMCP. In dit onderzoek zijn voor het eerst de ervaringen van hulpverleners en hun opleiders met deze kaarten in kaart gebracht, door te onderzoeken hoe vaak, op welke manier en met welk doel zij de kaarten gebruiken. Dit is onderzocht aan de hand van gegevens uit een vragenlijst en interviews met Nederlandse hulpverleners en hun opleiders die werken met GMCP en in 2024 de reflectiekaarten hebben besteld. In totaal namen 21 respondenten deel aan het onderzoek, waarvan 4 naast de vragenlijst ook deelnamen aan een interview. Uit dit onderzoek blijkt dat hulpverleners en opleiders de kaarten sinds ontvangst nog maar beperkt hebben gebruikt. De kaarten worden vooral gebruikt per thema en tijdens supervisie- en intervisiebijeenkomsten. Daarnaast worden verschillende doeleinden voor het gebruik genoemd. De kaarten zijn gebruiksvriendelijk, bieden structuur, dragen bij aan bewustwording en brengen vragen naar boven die professionals eerder niet hadden overwogen. Uit dit onderzoek komen verschillende waardevolle suggesties naar voren voor het verbeteren van de reflectiekaarten. Vervolgonderzoek kan zich richten op de beoordeling van de mate waarin de voorgestelde aanpassingen het gebruik van de kaarten stimuleren en als waardevol worden ervaren door hulpverleners en opleiders.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Visscher, L.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 19 Jun 2025 14:30
Last Modified: 19 Jun 2025 14:30
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4956

Actions (login required)

View Item View Item