Isik, Afra (2025) Educational Technologies for Girls with Disabilities in European Union Countries: A Systematic Review. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Masters-thesis-Afra-Isik--.pdf Download (986kB) | Preview |
Abstract
Dutch Deze scriptie presenteert een systematisch literatuuronderzoek naar de rol van onderwijstechnologieën (EdTech) bij het verbeteren van de leerresultaten van meisjes met een handicap en het bevorderen van sociale inclusie in landen van de Europese Unie (EU). Ondanks de toenemende wereldwijde inspanningen voor inclusief onderwijs behoren meisjes met een handicap nog steeds tot de meest gemarginaliseerde groepen die te maken hebben met elkaar overlappende belemmeringen op het gebied van gender en handicap. Dit overzicht onderzoekt studies die tussen 2014 en 2024 zijn gepubliceerd en die zich richten op EdTech-interventies. De bevindingen gebaseerd op de vier geselecteerde studies wijzen op verschillende technologische hulpmiddelen, zoals humanoïde robots, ICT-toepassingen en ondersteunende apparaten, die de ontwikkeling van communicatie, autonomie en schoolprestaties ondersteunen. Hoewel deze interventies veelbelovend zijn, wijzen de bevindingen ook op uitdagingen, zoals de beperkte beschikbaarheid van naar geslacht uitgesplitste gegevens, kleine steekproeven, het gebrek aan langetermijnstudies en de behoefte aan genderbewuste, cultuurgevoelige en gebruikersgerichte ontwerpbenaderingen. Deze studie wil een bijdrage leveren aan de academische discussie over inclusief onderwijs en praktische inzichten bieden aan beleidsmakers, onderzoekers en praktijkmensen die EdTech-toepassingen voor meisjes met een handicap willen verbeteren.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Minnaert, A.E.M.G. and Tan, R. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Youth 0-21, Society and Policy [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 19 Jun 2025 14:33 |
Last Modified: | 19 Jun 2025 14:33 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4957 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |