Javascript must be enabled for the correct page display

De iamYu-app, Autonomie en Motivatie bij Jongeren in de Jeugdzorg

Buter, Marijke (2025) De iamYu-app, Autonomie en Motivatie bij Jongeren in de Jeugdzorg. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
MasterThesis-Marijke-Buter-Eerste-Beoordelaar..pdf
Restricted to Repository staff only

Download (2MB)

Abstract

Achtergrond: Digitale interventies in de geestelijke gezondheidszorg (DMHI’s) zoals de iamYu-app kunnen behandeltrajecten verrijken doordat het jongeren continue laat reflecteren op zelf-ingevulde data en de apps visuele feedback bieden. Echter zijn de gebruiksvriendelijkheid, de bijdrage aan motivatie en autonomie en de contextuele voorwaarden voor een optimale integratie in de klinische praktijk nog niet onderzocht. Doel: Het in kaart brengen van hoe jongeren in de jeugdzorg de iamYu-app ervaren en in hoeverre de iamYu-app bijdraagt aan hun motivatie en autonomie. Daarnaast is het van belang om de perspectieven van behandelaren te verzamelen om te onderzoeken wat er in de behandelcontext belangrijk is om het gebruik te optimaliseren. Resultaten: Jongeren waarderen vooral de eenvoudige interface, de dagelijkse herinneringen en met name de visuele weergaven, die hun inzicht geeft en de motivatie om de app te gebruiken vergroot. Autonomie wordt versterkt doordat de gebruikers van de app zelf kunnen kiezen wanneer ze de metingen uitvoeren en doordat ze samen met de behandelaar de vragen bedenken. Behandelaren benadrukken dat hen eigen enthousiasme en het gestructureerd bespreken van de visualisaties in de behandelsessies essentieel zijn voor duurzaam gebruik onder de jongeren. Conclusie: Wanneer de iamYu-app goed geïntegreerd is in de behandeling, ondersteund wordt door enthousiaste en actief betrokken behandelaren, kan de iamYu-app bijdragen aan autonomie, inzicht en motivatie bij jongeren in de jeugdzorg van een gespecialiseerde zorginstelling. De app maakt individuele veranderprocessen zichtbaar en bespreekbaar, wat zowel cliënten als behandelaren ondersteunt. Voor een duurzame implementatie zijn structurele randvoorwaarden, voortdurende technische optimalisatie en vervolgonderzoek naar meerdere jeugdzorginstellingen nodig.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Lichtwarck-Aschoff, A. and Bossenbroek, R.E.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 19 Jun 2025 14:46
Last Modified: 19 Jun 2025 14:46
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4959

Actions (login required)

View Item View Item