Nicolai, Jelinke (2025) De Sleutel tot Succes voor Hoogbegaafde Middelbare Leerlingen: Een Onderzoek naar de Relatie tussen de Onderwijsbeleving en de Academische Resultaten. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
MasterthesisorthopedagogiekJKNicolaiS3977617.pdf Download (860kB) | Preview |
Abstract
Sinds de invoering van de Wet Passend Onderwijs in 2014 is het aantal zorgleerlingen in het regulier onderwijs toegenomen, waaronder het aantal hoogbegaafde leerlingen. Deze groep krijgt echter vaak onvoldoende passende aandacht, wat vaak leidt tot onderpresteren. Dit onderzoek richt zich op de relatie tussen de onderwijsbeleving (tevredenheid met school, leerkrachten en vakkenpakket) en de academische resultaten van hoogbegaafde middelbare leerlingen (N = 47). De analyse is uitgevoerd met een repeated measures ANOVA om vakspecifieke verschillen in prestaties in relatie tot onderwijsbeleving te toetsen. De resultaten laten zien dat tevredenheid met de leerkracht significant samenhangt met resultaten in bèta- en gammavakken, terwijl tevredenheid met het vakkenpakket samenhangt met resultaten in alfavakken. Ook blijkt geslacht een inhoudelijk betekenisvolle rol te spelen in vakspecifieke prestatieverschillen. Hoewel er geen eenduidig patroon werd gevonden waarin één vakgebied systematisch beter werd beheerst, onderstrepen de bevindingen het belang van een goed afgestemde leeromgeving en gerichte begeleiding van hoogbegaafde leerlingen. Vervolgonderzoek naar vakspecifieke behoeften wordt aanbevolen. Sleutelwoorden: hoogbegaafdheid, voortgezet onderwijs, onderwijsbeleving, academische resultaten
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Post, W.J. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 19 Jun 2025 14:46 |
Last Modified: | 19 Jun 2025 14:46 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4960 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |